Annons
X
Annons
X

Rekordmånga åker till fjällen på sportlovet

Nästa vecka börjar stockholmarnas sportlov, och Skistar tror på en stark säsong. Redan i december var bokningsläget 12 procent bättre än förra året, enligt skidjätten, som har haft en stark utveckling på börsen det senaste året.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Sportlovsveckorna betyder högsäsong i fjällvärlden. Alltfler vill semestra i snön, och bokningarna ökar.

– Bokningsläget i december var 12 procent bättre än samma tid förra året, säger Linda Morell, pr-chef på Skistar.

Bolaget äger anläggningarna i Åre, Vemdalen, Sälen, Trysil och Hemsedal, samt Hammarbybacken i Stockholm. Omsättningen låg på cirka 1,9 miljarder kronor 2014/15. Resultatet före skatt blev 323 miljoner kronor. Skistars aktie är en succé det senaste året. Kursen är upp nästan 27 procent medan index har backat kraftigt under samma period.

Annons
X

Förutom att det som vanligt är ett stort intresse för sportlovet så ökar även mellanperioderna, exempelvis mellan sportlov och påsklov, berättar Linda Morell.

– Vi ser ett ökat intresse för skidaktiviteter i samband med konferenser. Dessutom är det många familjer med yngre barn som kommer då, säger hon.

Jonas Kojan, vd för destinationsbolaget Funäsfjällen som organiserar flera mindre anläggningar i Funäsområdet, är inne på samma linje.

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Vårt bokningsläge för perioden januari till april är 16,5 procent bättre än förra året. Och då hade det ändå ökat med 23 procent jämfört med året innan, säger han.

    Funäsfjällen är betydligt mindre än Skistars anläggningar, liftkorten omsatte 65–70 miljoner kronor förra säsongen. Hela besöksnäringen i området, med konsumtion, shopping och boende, omsatte 650 miljoner kronor.

    – Det är vår näring här, det är det som gör att vi kan bo och leva här, säger han.

    Nu under sportlovsveckorna är det i princip fullbokat i fjällen, men visst går det att hitta boenden som avbokats på de flesta orter, berättar de. Just sportlovsperioden står för en viktig del av omsättningen, men exakt hur mycket vill varken Funäsfjällen eller Skistar berätta.

    – Det är högsäsongsveckor, med högst intjänandegrad och störst omsättning. Det är klart att man inte vill att det stormar bort några dagar, för det tar vi aldrig igen, säger Jonas Kojan.

    Men skidanläggningarna försöker sträcka ut säsongen, och få fler att åka skidor även på höstkanten och under sen vår. Jul- och nyår var fantastiska i år, berättar de, båda hade bra tryck särskilt under nyårsveckan.

    Frågan är varför skidintresset ökar så starkt just nu.

    – Många söker efter en aktiv semester, då alla är tillsammans och rör på sig. Då är skidåkning perfekt, säger Linda Morell.

    Jonas Kojan berättar att alltfler vill åka längdskidor i fjällen.

    – För vår del vill vi att det ska vara snö i södra Sverige, då ökar intresset att åka skidor. Vi gillar inte snöfritt! Vi vill att Stockholmarna ska ha skidorna framme länge under våren, och inte plocka fram golfklubbor och annat förrän till sommaren, säger han.

    Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X