Annons
X
Annons
X

Regeringen importerar arbetslöshet från Östeuropa

Kan det vara meningen att jobb i Sverige systematiskt ska utföras vid sidan av svenska kollektivavtal? Det är i alla fall den effekt som EU-kommissionens nästintill fanatiska strävan att liberalisera den inre marknaden kommer att leda till för transportnäringen. Det skriver Transportarbetareförbundet tillsammans med Marita Ulvskog (S).

Vi går miste om mångmiljonbelopp i skatteintäkter, jobb försvinner och den seriösa åkerinäringen slås ut, skriver artikelförfattarna.

Vi går miste om mångmiljonbelopp i skatteintäkter, jobb försvinner och den seriösa åkerinäringen slås ut, skriver artikelförfattarna. Foto: PONTUS LUNDAHL/SCANPIX

BRÄNNPUNKT | LASTBILSTRANSPORTER

EU-kommissionen exporterar arbetslöshet från Östeuropa till Västeuropa i stället för att lösa problemen på plats. Och den svenska regeringen lyfter inte ett finger för att ändra på saken.

På vägtransportområdet finns något som heter tillfällig inrikestrafik – cabotage – som lyder under särskilda undantagsregler. Grundtanken vid införandet var att vid internationella transporter, för att undvika att man vände hem utan last, tillåta begränsad transportverksamhet på vägen hem till ursprungslandet. Så långt är allt väl. Tanken var god. Men några bevis på att cabotaget lett till minskad tomkörning har inte kunnat redovisas.

Nu har dock kommissionen kommit på att den vill införa ett cabotage som är helt frikopplat från en internationell transport. I praktiken innebär det att fordonet inte behöver lämna landet över huvud taget. Föraren måste dock lämna landet efter 50 dagar. Detta innebär att om man byter förare på sitt fordon var 50:e dag så kan man bedriva permanent inrikestrafik utan att etablera sig i landet! I praktiken är detta att göra det illegala cabotaget legalt och i förlängningen helt fritt.

Annons
X

Vad får detta för konsekvenser? Jo, att lokala transportmarknader kommer att skötas av underbetalda förare från låglöneländer som lever här tillfälligt under usla sociala villkor. Redan i dag är den svenska fjärrtrafiken i stort sett utraderad, utlandstrafik har vi inte haft på åratal. Tror ni att kommissionen pratat om detta med en lastbilschaufför eller en åkeriföretagare? Vi har svårt att tro det.

Vi menar att man måste dra i bromsen omedelbart. Myndigheterna måste ta problemen på allvar och börja sköta kontrollerna av åkerinäringen. Det kräver att den borgerliga regeringen tillför de resurser som krävs för att kontrollera cabotageverksamheten. Den har förvisso tillsatt en utredning som just lämnat en goddag-yxskaft-rapport – inte så mycket utredningens fel som de direktiv den jobbat efter – men i sak har inget hänt.

Vi går miste om mångmiljonbelopp i skatteintäkter, jobb försvinner och den seriösa åkerinäringen slås ut av fuskare. Detta samtidigt som vi ser chaufförer från företrädesvis Östeuropa komma hit och utnyttjas både av sina arbetsgivare och av svenska transportköpare.

Detta är inte anständigt. Detta måste få en ändring!

LARS LINDGREN

förbundsordförande i Svenska Transportarbetareförbundet

MARITA ULVSKOG

socialdemokratisk EU-parlamentariker

MAGNUS FALK

utredare i Svenska Transportarbetareförbundet

Annons
Annons
X

Vi går miste om mångmiljonbelopp i skatteintäkter, jobb försvinner och den seriösa åkerinäringen slås ut, skriver artikelförfattarna.

Foto: PONTUS LUNDAHL/SCANPIX Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X