Annons
X
Annons
X

Rådgivaren lurade henne på pensionspengarna

Hon blev lurad på sina sparpengar. Därefter började kampen om skadestånd från försäkringsbolaget. Nu har Carin Hirsch väntat tre år på beslut – hittills förgäves.

Rådgivningsfällan
Carin Hirsch blev lurad av rådgivaren.

Carin Hirsch blev lurad av rådgivaren. Foto: Carl Bredberg

Hon blev uppringd och inbjuden till finansiell rådgivning med löfte om en riskfri produkt med god framtida utdelning. Carin Hirsch tackade nej. Först efter flera återkommande telefonsamtal gick hon till slut med på ett möte med den finansiella rådgivaren på Nordisk Kapitalförvaltning. Det ångrar hon i dag.

Hon blev rekommenderad två sparprodukter, varav den ena gick under namnet Contender High Yield 2. Det var en räntebärande företagsobligation med en investeringshorisont på två år. Hon blev lovad 12 procents årlig ränta. Drygt 300 000 investerades i produkten och ytterligare nästan 200 000 kronor i en hedgefond. Investeringen gjordes i en kapitalförsäkring.

– Jag hade under många år sparat pengar till en buffert som skulle användas för att dryga ut min pension. Det kändes tryggt, säger Carin Hirsch.

Annons
X

Till en början får hon del av utbetalningarna, även om de är mindre än utlovat. Totalt får hon ut uppemot en femtedel av investerat belopp. Hon måste dock under samma period betala höga avgifter för kapitalförsäkringen.

Men när den två-åriga löptiden gått ut, och Carin Hirsch ser fram emot att avsluta försäkringen, är det stopp. När hon ber försäkringsbolaget att betala ut resterande belopp får hon till svar att ”innehavet i din försäkring går för närvarande inte att sälja”. Kursen sätts till noll kronor.

– Det var alldeles hopplöst att få trovärdig information. Jag fick ingen återkoppling från rådgivaren och det var svårt att få någon vetskap om vad som egentligen hände, minns hon.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Nordisk Kapitalförvaltning hade under tiden fått sitt tillstånd indraget av Finansinspektionen eftersom bolaget brustit i sin rådgivning och information till kunderna, samt saknat förmedlare med tillräcklig kunskap och kompetens. Enligt Finansinspektionen förmedlade bolaget systematiskt kostsamma och riskfyllda placeringar till sina kunder utan att ta hänsyn till deras individuella önskemål eller behov. Carin Hirsch var en av bolagets 900 kunder.

    Min egen okunnighet gjorde att jag gick på denna idiotgrej, med förödande konsekvenser.

    Nordisk Kapitalförvaltning hade dock en ansvarsförsäkring hos Länsförsäkringar. Dit har Carin Hirsch vänt sig med sitt skadeståndskrav – men hittills förgäves.

    Hennes ekonomi är nu så pressad att hon bland annat har tvingats att sälja värdesaker för att klara större utgifter.

    – Min egen okunnighet gjorde att jag gick på denna idiotgrej, med förödande konsekvenser. Det innebär en väldig ekonomisk stress att inte få rätsida på det här.

    Det pågår nu en juridisk tvist för att reda ut om ansvarsförsäkringen gäller i fall såsom Carin Hirschs. I väntan på kommande dom i det så kallade EWMG-målet är Carin Hirsch ärende vilande. Nu är det tre år sedan hon först upptäckte den ekonomiska förlusten. Ännu dröjer det troligtvis över ett år innan någon dom väntas i det avgörande fallet.

    – Jag vill varna folk som blir uppringda av så kallade finansiella rådgivare. Gå inte på deras prat. Var kritisk.

    Se SvD:s pensionsserie – så får du sparandet att växa

    Annons
    Annons
    X

    Carin Hirsch blev lurad av rådgivaren.

    Foto: Carl Bredberg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X