Annons
X

Qatar bygger ny superflygplats

  1. Datumet är i det närmaste heligt i Qatar och fransmannen Arnaud Richli återkommer till det om och om igen under vår rundvandring på New Doha International Airport, NDIA.
Flygplatsområdet kommer även innehålla en moské.

Flygplatsområdet kommer även innehålla en moské. Foto: NDIA

KLICKA FÖR ATT SE BILDER FRÅN FLYGPLATSEN HÄR ÖVER

Arnaud Richli är arkitekt och övervakar bygget av den hypermoderna och extremdesignade flygplatsen, vars första del ska öppna just den 12 december 2012. Rykten gör dessutom gällande att banden ska klippas exakt klockan 12 minuter över 12, men att det blir så vågar Arnaud Richli inte lova.

– 121212, säger han igen, är datumet som gäller. Klockslaget är väl mest en kul grej. Vi får se hur det blir med det.

NDIA är en del i Qatars enorma satsning på att utveckla besöksnäringen. Affärsresenärer och, som det heter, high class tourists med välfyllda bankkonton, är den tydligt uttalade målgruppen. Den breda massturismen får andra ta hand om.

Annons
X

Inne i huvudstaden Doha växer därför nya kontorsbyggnader och femstjärniga hotell upp ur ökensanden på löpande band. Exklusiva konstmuseer och internationella universitet blir ett allt vanligare inslag i stadsbilden, liksom lummiga parker och breda boulevarder. Och i stadens utkant tar alltså den nya flygplatsen form. Det är här besökarna ska få sitt första intryck av Qatar, därför får inget lämnas åt slumpen. Ingen detalj kan vara för liten.

Med laserpekaren riktad mot väggarna vid incheckningsdiskarna berättar Arnaud Richli om kalksten som importerats från Italien och om de olika träslagen som valts med omsorg.

Laserpekarens gröna prick landar på sedan en gigantisk tv-skärm uppe vid taket, bara för att snabbt studsa vidare till swimmingpoolen vi har över våra huvuden när vi står vid det 25 000 kvadratmeter stora shoppingområdet där exklusiva märken snart ska inreda sina butiker. Swimmingpoolen tillhör det 100 rum stora transithotellet som, för att göra det bekvämare för passagerare med nattliga mellanlandningar, ligger inne i själva terminalen, berättar Arnaud Richli.

Invigningen den 12 december i år är bara ett delmål. När banden är klippta och emiren hållit sitt tal fortsätter bygget fram till 2015 då fas två ska stå klar. Då har den 600 000 kvadratmeter stora flygplatsen vuxit till 900 000 kvadratmeter. Och passagerarkapaciteten har ökat från 24 miljoner per år till 50 miljoner.

BILDSPECIAL: Kika in i flygplatsen som inte spara på något

LÄS MER: Här kan du sova i öknen – under mellanlandningen

Annons
X

Flygplatsområdet kommer även innehålla en moské.

Foto: NDIA Bild 1 av 8

Flygplatsen ska framförallt locka rika turister till Qatar. Och turisterna mottags av grön grönska och konstgjorda sjöar – precis i anslutning till flygplatsen. Här är en ritad bild över det som ska bli VIP-terminalen.

Foto: NDIA Bild 2 av 8

Arkitektens bilder visar att Qatars nya flygplats kommer bli ett bygga med mängder av glas och ljus. Byggmaterialet har det inte snålats på.

Foto: NDIA Bild 3 av 8

Inne i terminalen används bland annat kalksten från Italien. Det finns också en simbassäng i anslutning till hotellet.

Foto: NDIA Bild 4 av 8

En tänkt flygfoto över flygplatsen avslöjar att det planeras för både konstgjorda sjöar och lummig grönska mitt i ökning. Och landningen sker nära vattnet.

Foto: NDIA Bild 5 av 8

Flera filer och en väg i två olika nivåer underlättar för att snabbt och enkelt komma till och ifrån flygplatsen.

Foto: NDIA Bild 6 av 8

Så här ska terminalen se ut på insidan enligt planeringen. Det har inte snålats på byggmaterialet.

Foto: NDIA Bild 7 av 8

Kontrolltornet lyser mot natthimlen. För de som önskar finns det en möjlighet att åka ut och övernatta i öknen utanför flygplatsen.

Foto: NDIA Bild 8 av 8
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X

Mer från Startsidan

Annons
X