Annons
X
Annons
X
Motor
Krönika

Jonas Fröberg: Premium är helt enkelt en upplevd känsla

Vad är lyx? Varje biltillverkare försöker få oss att tro att just de är bäst på. Det som ska få dig att slanta upp kanske 30 000 kronor extra för de tre kilona extra ljudisolering eller den helt läderinklädda instrumentpanelen. Det som ofta kallas premium på bilspråk.

Volvo XC90 T8.

Volvo XC90 T8. Foto: Malin Hoelstad

Att tycka till om materialval i kupén är ofta det simpla sättet, vilket jag som journalist ofta bedömer det. Det sker alltså inte alltid, milt sagt, med samma kyliga stringens som uppmätt bagageutrymme i liter eller maxhastighet i kilometer per timme.

Egentligen handlar premium om betydligt mer: Om att välja en underleverantör som satsar sin själ och sitt kunnande i ämnet dörrlås – och som kostar (biltillverkaren) därefter. Det handlar om dyr förfining i  motor, drivlina och hjulupphängning som ger det där flera markant kännbara snäppen bättre vägegenskaper och mer kompetent bil: det som kostar miljarder i produktutveckling, och mödosamt vardagligt ingenjörsslit att vilja bli – bäst.

Framställs en bil som den guldbräddade kungatronen i ett underbart paradis – upplevs den ofta också så.

Annons
X

För Saab och Volvo har det länge uteslutande handlat om simpla utrustningsknep. Från 1970-talets Volvo 264 med billigt kromlackade plastlåsknappar via Saab 9000 Griffin 1995 med galet dyra utrustningspaket som skrämde upp en vanlig 9000 till runt 350  000 kronor, men där grunden var exakt densamma. Och det är här det är så lätt att bli lurad. Premium är helt enkelt en upplevd känsla. Framställs en bil som den guldbräddade kungatronen i ett underbart paradis – upplevs den ofta också så. Det är där vi journalister ska finnas och berätta – hur bilen egentligen är. Det kan vi alltid bli bättre på. Det är vår plikt gentemot dig som läsare.

Nyheten kom i veckan: Volvo flyttar tillverkningen av mellanklasskombin V60 till belgiska Gent. Allt för att bereda plats i Göteborg för fler exemplar av nya suven XC90. Den säljer som tåget i hela världen, speciellt i USA. Och de allra flesta XC90 säljs med det allra dyraste utrustningspaketet – ”Inscription” – som betyder 48  500 kronors (5  600 dollar) prispåslag. Men faktum är att min uppfattning efter en vecka med en Volvo XC90 i laddhybridutförande är att Volvo är på rätt väg. Nej, modellen har inte samma väghållning som nya Audi Q7, men den bottnar, bortom utrustningspaketen, i kompetent grundkonstruktion på ett annat sätt än tidigare. Och det är grunden. Låt oss nu se hur de nya volymmodellerna S90/V90 känns ute på vägen. Det blir avgörande för Volvo PV som bolag.

Annons
Annons
Annons
X

Volvo XC90 T8.

Foto: Malin Hoelstad Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X