Annons
X
Annons
X

Populärt knacka kod efter skolan

Datorer och programmering är roligt eftersom man kan göra nästan vad som helst. Det tycker tjejerna i Geek Girl Mini, som gärna knackar kod efter skoldagens slut. Svenskläraren Karin Nygårds vill att fler skolelever ska få chansen att lära sig programmering.

Isa och Iza använder ballonger för att bygga piano.

Isa och Iza använder ballonger för att bygga piano. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Klockan är 15.30 och lektionerna är över för dagen i Sjöstadsskolan i Stockholm. Då drar Geek Girl Mini igång sitt veckomöte. 15 tjejer träffas i ett av de tomma klassrummen för att under en timmes tid ägna sig åt dataprogrammering och teknikprylar.

I dag är det hårdvara som står på schemat och läraren Karin Nygårds plockar fram en stor låda med så kallade Makey Makey. De små plattorna kopplas till en dator via en usb-port och kan användas för att bygga egna tangentbord av allt från bananer till hobbylera.

Det är en del pill med sladdar, krokodilklämmor och att få kontrollerna att synka. Men snart sitter tjejerna vid sina laptops och spelar Super Mario med hjälp av folieklädda ballonger, Play-Doh och skålar fyllda med vatten.

Annons
X

Karin Nygårds föreslår att gruppen ska testa att bygga ett digitalt piano och SvD Näringslivs reporter gör ett misslyckat inhopp som dirigent då 15 elvaåriga Geek girls spelar Blinka lilla stjärna på instrument de själva byggt av marshmallows och gummibjörnar.

–Skolans uppgift är att förse eleverna med kunskapen och verktygen för att förstå världen. En av punkterna i dagens läroplan är att lära sig använda digitala verktyg, men eleverna måste också lära sig förstå hur dom fungerar och är uppbyggda, säger Karin Nygårds.

Hon menar att programmering är ett språk som man redan i dag har fördelar av att behärska, och att barn tränar upp både sin kreativitet och problemlösningsförmåga då de jobbar med kod.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    –Målet är inte att eleverna ska bli programmerare, men jag vill ge dom tillträde till den digitala världen och möjligheten att förstå hur den är uppbyggd, säger Karin Nygårds, som tycker att digital kompetens är en viktig demokratifråga i dagens samhälle.

    Hon har undervisat sina elever, både pojkar och flickar, i grundläggande dataprogrammering sedan i februari i år. Verktyget de använder sig av heter Kojo. Elvaåriga Cornelia Sundell förklarar lite närmare.

    –Det är ett program där man lär sig programmera. Man styr en liten sköldpadda med olika kommandon och får den att röra sig åt olika håll. Skriver man till exempel in kommandot ”cirkel” så går sköldpaddan i en cirkel.

    I dag är programmering inte en obligatorisk del av läroplanen, något som Karin Nygårds gärna skulle ändra på. Men på den egna arbetsplatsen har hon i alla fall fått gehör. Fler lärare har hoppat på tåget och nästa år blir programmering ett alternativ för ”elevens val”.

    Bra, tycker Ellen Malmström-Holmgren, också elva år.

    –Man borde ha mer programmering och datakunskap i skolan, tycker jag. Datorer är en så viktig del av våra liv. Ett ämne som svenska är viktigt eftersom det är användbart överallt i samhället, och på många arbeten. Det är datorer också, säger hon.

    Själv pysslar hon ofta med datorn även på sin fritid. Hon spelar gärna olika spel och The Sims är favoriten.

    –Datorer är roligt eftersom man kan göra nästan allt. Spel, programmering eller bygga egna saker, som vi gör i dag.

    Karin Nygårds är inte ensam om att vilja föra in programmering på schemat. Tillsammans med en kollega har hon startat sajten Teacherhack, där målet är att skapa en kunskapsbas för skolor som vill jobba med barn och kod. Via Twitter har hon kontakt med andra intresserade lärare runt om i Sverige.

    –Kunskap om hur handeln såg ut i Östersjön på 1500-talet är en obligatorisk punkt i läroplanen, varför ska man då inte lära sig hur en dator faktiskt funkar?

    Annons
    X

    Isa och Iza använder ballonger för att bygga piano.

    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 3

    Emma, Ellen och Olivia testar att göra ett tangentbord av godisar.

    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 2 av 3

    Linnea och Sanna på Sjöstadsskolan gör ett piano med tangentbord av lera.

    Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 3 av 3
    Annons
    X
    X
    X
    X
    Annons
    X