Annons
X
Annons
X

Platt fall för Vattenfalls pr

Vattenfall har haft en budget på uppåt två miljarder kronor per år för sin kommunikation. Som mest har det varit närmare 500 anställda plus en mängd välbetalda konsulter. Men bolagets renommé är kört i botten, och i en utredning som SvD Näringsliv tagit del av sågas kommunikationsarbetet.

Schweiziske alpinåkaren Gino Caviezel krashlandar framför Vattenfalls logga efter ett åk under VM i Schladming.

Schweiziske alpinåkaren Gino Caviezel krashlandar framför Vattenfalls logga efter ett åk under VM i Schladming. Foto: LEONHARD FOEGER/REUTERS

Vattenfall slår inte bara svenskt rekord i uselt företagsköp genom Nuon-förvärvet för 97 miljarder kronor. Den statliga eljättens kommunikationsarbete slår också ett svenskt rekord i bortkastade pengar och bedrövligt resultat.

Initierade personer som SvD Näringsliv talat med ger bilden av en skenvärld med överdådig sponsring, frikostiga konsultavtal och dålig budgetdisciplin. Samtidigt har organisationen präglats av byråkrati och förlamande internpolitik med stundtals paralyserade medarbetare.

Budgeten har, enligt SvD Näringslivs källor, som mest legat på uppemot två miljarder kronor, en helt främmande summa för andra svenska storbolag. Det har knappt funnits någon överblick i hur många som varit anställda inom kommunikationen, men flera källor anger att det handlar om uppemot 500 personer som mest. Även det är en summa långt över vad andra svenska företag har på området.

Annons
X

Till det kommer stora skaror konsulter. En del har varit heltidsanställda, andra har haft deltidstjänster. Enligt uppgift till SvD Näringsliv hade konsultfirman JKL ett så kallat retainer-avtal med Vattenfall värt uppåt en miljon kronor i månaden. JKL, som har liknande lukrativa avtal med bland annat riskkapitalister, skulle främst vara tillgänglig.

Vattenfall betalade med andra ord över 10 miljoner om året för att ha JKL stand-by för eventuella kriser. På JKL konsultar bland andra den tidigare statsministern Göran Persson.

På lönelistan fanns även ett konsultbolag kopplat till den tidigare Skandiadirektören Ola Ramstedt och dennes bror. Ola Ramstedt dömdes 2007 i hovrätten till fängelse i 1,5 år för grov trolöshet mot huvudman efter att han godkänt lyxrenoveringar åt sig och andra Skandiachefer.

Ola Ramstedt uppges av Resumé ha varit den som tipsade Vattenfall om att rekrytera Elisabeth ”Pyttan” Ström som kommunikationsdirektör under en av alla förtroendekriser som plågat Vattenfall, den gången hösten 2009. Med sig i bagaget hade Ström några kostsamma motgångar från Föreningssparbanken och Coop Bank, och några väl tilltagna fallskärmar.

Elisabeth Ström erhöll en årslön på 4,5 miljoner kronor. I slutet av augusti i fjol fick hon lämna bolaget med 18 månaders fallskärm - värd som mest 6,75 miljoner kronor. Sammanlagt kan Ström kvittera ut närmare 19 miljoner kronor för knappt tre års arbete på den statliga kraftjätten. Det är en ersättningsnivå som snarare brukar återfinnas hos vd:ar i större börsbolag.

Under Ströms tid hann Vattenfall även med några kostsamma omorganisationer av kommunikationsstaben. Av det egentliga uppdraget, att förbättra ”Vattenfall reputation index”, en intern mätning, blev det dock intet. Vattenfall ligger på stadiga bottennoteringar, klart sämre än många konkurrenter. Vattenfall har även bottenbetyg i såväl Svenskt Kvalitetsindex, SKI som TNS-Sifos mätning av företags anseende.

Den kraftigt svällande informationsstaben är till stora delar en effekt av den förre vd:n Lars G Josefssons köpraider i Europa, menar SvD;s källor. Med köpen följde stora informationsstaber. Men i stället för att samordna lät Lars G Josefsson bygga upp en mängd koncerner i koncernen. Runtom i Europa satt kompletta organisationer med stabsfunktioner som ekonomiavdelningar och kommunikationsfolk.

Men trots den gigantiska organisationen uppges Lars G Josefsson inte haft något riktigt intresse av Vattenfalls kommunikation, som till stora delar inriktades på pr och marknadsföring. När kommunikatörerna framförde att Vattenfall borde fundera på hur företaget uppförde sig, och uppfattades, med tanke på den kritik som fanns, så menade Josefsson att det inte var hans problem. Det var de talrika kommunikatörernas jobb. Så i stället för att styra in på en annan väg och återskapa förtroende försökte man sminka upp bolaget så att det helt enkelt såg bra ut.

SvD Näringsliv har tagit del av en 23-sidig utredning av hela kommunikationsarbetet som i höstas gjordes av strategiföretaget Askus. Slutsatserna är klart mer kritiska än i den färska advokatutredningen kring Telia Sonera:

• Dubbla och trippla funktioner leder till ineffektivitet och frustration.

• De överlappande funktionerna gör ansvaret oklart.

• Onödigt långa ledtider.

• Externa intressenter får motstridiga budskap.

• Stor del av de kommunikationsansvariga är för långt från verksamheten.

• För stort fokus på aktiviteter som inte är affärsrelaterade, inte minst sponsring.

•Suboptimering mellan de lokala behoven och vad som görs på koncernnivå.

• En tydlig motvilja mot att hantera och kommunicera negativa nyheter.

Vattenfall håller just nu på att montera ned sin kommunikationsavdelning rejält. Därtill säljs en del verksamheter, vilket gör att ytterligare anställda inom kommunikation försvinner ut ur koncernen. Men att sparka anställda i inte minst Tyskland är dyrt, notan för neddragningen lär hamna på en bra bit över 100 miljoner kronor.

Vad gäller saken?

I februari 2009 köpte statliga Vattenfall det holländska energibolaget Nuon. Priset, drygt 97 miljarder kronor, gjorde affären till den största kontantuppgörelsen i Sverige någonsin, och innebar att Vattenfall fick händerna på 3 miljoner europeiska el- och gaskunder, flera kol- och gaseldade kraftverk, samt vindkraft. Affären innebar dock att Vattenfalls skulder ökade kraftigt, samtidigt som sämre marknadsförhållanden gjorde det allt svårare att förvara det höga priset. Affären har i efterhand bidragit till att Vattenfalls finanser försämrats drastiskt.

Hittills, efter fyra år, har Nuon kostat Vattenfall över 15 miljarder kronor i nedskrivningar, alltså rena förluster.

Vattenfalls förvärv av Nuon är Sveriges dyraste kontantaffär. Vet du något om affären som kan vara intressant för SvD:s reportrar? Mejla SvD Näringsliv på tipsa@svd.se.

LÄS HELA GRANSKNINGEN

Läs även

Annons
Annons
X

Schweiziske alpinåkaren Gino Caviezel krashlandar framför Vattenfalls logga efter ett åk under VM i Schladming.

Foto: LEONHARD FOEGER/REUTERS Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X