Annons
X
Annons
X

Pensionssparare betalar dubbelt

Pensionsmyndigheten släpper nu en kritisk rapport om utvecklingen på premiepensionsmarknaden. Massbytena har stoppats, men ersatts av dyra fondlösningar där många kunder betalar dubbla avgifter. – Det känns inte bra, säger myndighetens chefsjurist, Thomas Norling.

Thomas Norling, chefsjurist på Premiepensionsmyndigheten, slår larm om att många ppm-sparare inte känner till att de får betala dubbla avgifter när de väljer att placera sina PPM-pengar i så kallade fond-i-fonder, det vill säga fonder som inom ramen för premiepensionssystemet placerar kunders pengar i andra fonder. ”Det är nu väldigt många av förvaltarna som i dag tar ut två avgifter för en tjänst”, säger han.

Thomas Norling, chefsjurist på Premiepensionsmyndigheten, slår larm om att många ppm-sparare inte känner till att de får betala dubbla avgifter när de väljer att placera sina PPM-pengar i så kallade fond-i-fonder, det vill säga fonder som inom ramen för premiepensionssystemet placerar kunders pengar i andra fonder. ”Det är nu väldigt många av förvaltarna som i dag tar ut två avgifter för en tjänst”, säger han. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

Den 1 december i fjol satte Pensionsmyndigheten slutligen punkt för så kallade massfondbyten. Genom fullmakter hade särskilda rådgivarföretag i flera år ägnat sig åt massiva transaktioner, där tusentals sparare åt gången flyttades mellan olika fonder.

Nu, konstaterar myndigheten, har massfondbytena i stort sett upphört, men samtidigt ersatts av ett nytt problem. Som svar på förbudet valde flertalet förvaltare att starta egna fonder, som inom ramen för premiepensionsystemet placerar kundernas pengar i andra fonder, en produkt som ofta kallas ”fond-i-fond”.

Haken är dock, vilket myndigheten upptäckt, att flera av förvaltarna helt underlåtit att informera spararna om att de betalar avgifter både för själva fonden, och för förvaltningen. Detta trots att exakt samma fond-i-fond kan fås utan dubbla avgifter om den handlas direkt från Pensionsmyndighetens fondtorg.

Annons
X

– Det är nu väldigt många av förvaltarna som i dag tar ut två avgifter för en tjänst, säger Thomas Norling.

Inte något av företagen informerar om detta på sina respektive hemsidor, vilket Norling tycker är ”anmärkningsvärt”.

Vad gör ni åt det här?

– Vi har på olika sätt försökt hindra massfondbytena, och vi har fått en rörelse som handlar om att man i stället finns på fondtorget. Det är inte alla som gör så här, några har lagt ned helt och hållet, men vi för en kamp informationsmässigt, säger Thomas Norling.

Han vittnar bland annat om hur myndighetens kundtjänst tar emot åtskilliga samtal från privatpersoner som berättar om aggressiva säljare, som aldrig riktigt låter kunden förstå vilken tjänst det är som erbjuds. Även om merparterna av PPM-systemets aktörer är seriösa, menar Norling, så finns det problem i marknaden.

– Det pågår mycket kring de här tjänsterna som inte känns bra. Det är bristfällig information, och förfaranden som strider mot reglerna. Det är också en väldigt konstig konkurrens på det här tjänsteområdet, och där några tar sig stora friheter att tjäna pengar på ett dåligt sätt, säger han.

Av 18 studerade förvaltningsföretag är det i dag åtta stycken som helt slutat att ta ut avgifter vid sidan om premiepensionssystemet. Två stycken, Avanza och Nordnet, har lagt ned tjänsten helt och låtit kundernas pengar ligga kvar i den fond där de låg på slutet, före förbudet. Två företag, Max Matthiessen och Söderberg & Partners, har även dem överfört kundernas pengar till fond-i-fonder, men myndigheten har inte kunnat avgöra vilka avgifter som utgår.

Ytterligare åtta företag har placerat kundernas pengar i egna fond-i-fonder, men fortsätter trots detta att ta ut extra avgifter. Enligt Pensionsmyndighetens uppskattning kan detta röra upp emot 350000 pensionssparare, varav en stor del anses kunna få exakt samma placering om motsvarande val gjorts direkt på Pensionsmyndighetens hemsida.

Premiepensionssystemet har i dag drygt tio år på nacken, och utgör en del av 90-talets pensionsreform. Avsikten var att pensionsspararna själva skulle få förfoga över en del av sitt pensionskapital, och efter eget huvud placera det i olika fonder.

I dag uppgår antalet valbara fonder till över 800 stycken, något som återkommande väckt kritik för att försvåra spararnas möjlighet till överblick. Amerikansk forskning, som exempel, har visat att konsumenter paralyseras när alternativen blir för många, vilket trots valfrihetens fördelar bäddar för att sparare aldrig gör något aktivt val. ”Choice overload”, kallas fenomenet.

Mot den bakgrunden vill också regeringen se över utbudet i systemet, ett utspel som ännu inte har tagit någon konkret skepnad.

Samtidigt utreder Pensionsmyndigheten ett misstänkt massbyte som ska ha inträffat trots förbudet i december. Företaget ska vid tillfället ha flyttat 6000 pensionskonton per timma, vilket enligt myndigheten måste ha skett med inblandning av datorer. Nu är både Datainspektionen och Finansmyndigheten inkopplade.

– Om vi inte får respekt för den lösning vi har på det här området, så måste vi överväga att införa en e-legitimationslösning, säger Thomas Norling.

Annons
Annons
X

Thomas Norling, chefsjurist på Premiepensionsmyndigheten, slår larm om att många ppm-sparare inte känner till att de får betala dubbla avgifter när de väljer att placera sina PPM-pengar i så kallade fond-i-fonder, det vill säga fonder som inom ramen för premiepensionssystemet placerar kunders pengar i andra fonder. ”Det är nu väldigt många av förvaltarna som i dag tar ut två avgifter för en tjänst”, säger han.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X