Annons
X
Annons
X

Partier tävlar om cyklisterna

Stockholmspolitikerna slåss om cyklisternas röster i höstens val. Alla partier – utom Moderaterna – lovar mer ­pengar till cykelsatsningar, ­visar SvD:s genomgång.

En flod av cyklister väller nerför Götgatsbacken på Södermalm i Stockholm. Klockan är halv åtta på morgonen och det är trångt i korsningen vid Hornsgatan. När trafikljuset slår om till grönt är det knappt att alla hinner över.

Det är också ett fasligt plingande. ”Plinga för fler cykelbanor” är uppmaningen till alla trampande pendlare från Socialdemokraterna som fiskar röster i morgonrusningen.

–Cyklingen ökar för varje år. Det ser jag som cyklar varje dag från Södermalm till Odenplan. Det är ju bra för både konditionen och folkhälsan. Och så är det miljövänligt också. Men det behövs fler cykelleder, säger Rustan Rydman, en av S-aktivisterna som själv är utrustad med en rejäl ringklocka.

Annons
X

Carl Stålberg, som kommer cyklande söderifrån, stannar till och byter några ord.

–Jag röstar inte på Social- demokraterna, men jag håller med, säger han, som cykelpendlar mellan Enskededalen och Karlaplan, och berättar om en vurpa på en mörklagd lokalgata i Årsta.

–Det behövs en säkerhetsöversyn av cykelvägarna. Men det är också viktigt att cyklisterna håller sig till reglerna, för de tar plats i trafiken.

Stäng

CHEFREDAKTÖRENS NYHETSBREV – veckans bästa journalistik från SvD direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Cyklingen kommer att bli en valfråga för Stockholmsväljarna, visar en kartläggning av partierna i Stadshuset som SvD har gjort. Sedan slutet av 1990-talet har cykelbanorna i Stockholm byggts ut, och cyklisterna ökat dramatiskt.

    En vanlig vardag rör sig nu runt 150000 cyklister innanför tullarna. Bara de senaste tre åren har antalet cyklister ökat med 30 procent. Partierna i Stockholms stad har snappat upp att det finns drag i frågan. Nu kapprustar de om att vara cyklisternas bästa vän.

    Moderaterna är det enda parti som inte tror att cyklingen i sig blir en valfråga.

    –Jag tror att trafikfrågor är en valfråga, men man kan inte lyfta ut cyklandet. Det är en del i en helhet, säger Ulla Hamilton (M).

    I pengar räknat är det bara de rödgröna oppositionspartierna som än så länge vill ange en summa för hur mycket cykelsatsningarna ska få kosta: 100 miljoner kronor per år har S, V och MP kommit överens om. Det är vad som krävs för att ställa om trafikplaneringen i Stockholm och göra staden mer anpassad till gång- och cykeltrafikanter, anser de.

    De borgerliga partierna har inte spikat några summor än, men alla utom M vill ge mer pengar till cykling.

    – Det investeras inte tillräckligt i förhållande till ökningstakten av cyklister. Tillväxten av antalet cyklister är mycket kraftigare än vi trodde för några år sedan, säger Lotta Edholm, gruppledare för Folkpartiet.

    Centerpartiet arbetar med sitt cykelprogram och lovar ”avsevärt mer än idag”, enligt Per Ankersjö, ordförande i Stockholm.

    Erik Slottner (KD) är själv hängiven cyklist, och vill framför allt utveckla cykelnätet på tvären.

    –Cyklingen blir definitivt en valfråga. Man är punktlig, man kommer från dörr till dörr, det är bra för klimatet. Cykeln ligger rätt i tiden, säger han.

    Annons
    Annons
    X
    Annons
    X
    Annons
    X