Annons
X
Annons
X

Oseriösa bolag vill ha 250 000 blanketter – skapar kaos

Det är kaos på Pensionsmyndighetens posthantering. Oseriösa bolag har beställt en kvarts miljon blanketter. Syftet: att lura sparare att byta fonder.

– Det är helt vansinnigt, säger Monica Petersson, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten.

Anmälningarna mot PPM-bolagen
Monica Petersson, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten.

Monica Petersson, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten. Foto: Maja Suslin/TT och Tomas Oneborg/SvD

Pensionsmyndigheten för en kamp mot oseriösa fondförmedlare som lurar privatpersoner att byta fonder inom premiepensionssystemet. Myndigheten har nyligen polisanmält två olika fondförmedlare. Det är Svensk fond & försäkringsanalys och Lundstedt fond och finans. Båda bolagen har agerat oseriöst, enligt myndigheten. Bland annat har man bytt fonder åt pensionssparare utan att de själva fått godkänna bytet.

Det är man inte ensam om. Det finns flera fondförvaltare som ringer upp PPM-sparare och försöker förmå dem att byta till fonder som förvaltaren säljer. Flera av dessa använder sig av möjligheten att göra det med så kallade fondbytesblanketter.

– Vi får massbeställningar av fondblanketterna. Vissa av våra ärenden är nu försenade. Det är helt vansinnigt, säger Monica Petersson, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten.

Annons
X

Hon uppger att runt 240 000 blanketter har beställts den senaste tiden, alltså nära en kvarts miljon. Massbeställningarna har lett till att Pensionsmyndigheten blivit tvungen att tillfälligt stoppa möjligheten att beställa blanketter från webben.

– Vår postgång försenas på grund av den stora mängden utgående fondbytesblanketter. Vi får problem att skicka ut beslut och andra handlingar som är viktiga. Det kan röra sig om besked till pensionärer‚ säger Monica Petersson.

Hon förklarar att möjligheten att göra byten med en fondblankett på papper finns för att alla, även de utan dator med bank-ID eller e-legitimation, ska kunna göra eller förändra sitt fondval. Men den stora mängden fondblankettbeställningar görs av fondförvaltningbolag.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Så här går det till: Privatpersoner blir uppringda av fondförvaltare som vill att man ska byta till just deras fonder. Och i vissa fall får säljaren det att framstå som att de ringer från Pensionsmyndigheten.

    – Kunden blir uppringd. Senare får de hem en fondbytesblankett och i vissa fall en faktura också. På fondbytesblanketten står det Pensionsmyndigheten som avsändare, eftersom det är vi som skickar ut dem, säger Monica Petersson.

    Detta kan förstärka tron att det är Pensionsmyndigheten som varit i kontakt med pensionsspararen.

    – Det är inte kunden själv som har beställt fondbytesblanketten, utan det är förvaltningsbolaget som beställer. Vissa kunder får hem tio, tjugo blanketter i brevlådan, säger Monica Petersson som har tagit del av flera kunders berättelser.

    Kunderna uppmanas att skriva på blanketten in blanco, det vill säga utan att ange vad som ska köpas eller säljas, och skicka den till fondförvaltningsbolaget, som sedan därefter fyller i de fonder som de säljer.

    – När kunder ringer upp oss och frågar varför de har fått hem en massa blanketter så kan man ju fråga sig hur bra införsäljningen har varit, säger Monica Petersson.

    Hon konstaterar att det är ganska tydligt att kunderna inte har förstått hur det har gått till.

    En annan metod är att be den uppringda personen att logga in med mobilt bank-ID under samtalet för att göra ett fondbyte. I vissa fall har bytet gjorts utan att kundens vetskap.

    För att försöka täppa till bristerna i systemet och bättre värna konsumenten har Pensionsmyndigheten nu skärpt kraven för att göra fondbyten. Numera krävs även en signering med mobilt bank-ID för att bytet ska genomföras. Detta har SvD skrivit om tidigare.

    Bland annat ska de två polisanmälda bolagen, Lundstedt fond och finans och Svensk fond & försäkringsanalys, ha använt metoden med dubbel inloggning med hjälp av mobilt bank-ID.

    Genom en granskning av IP-adresser har Pensionsmyndigheten upptäckt att det har förekommit dubbla inloggningar i premiepensionssystemet och noterat att runt 3 000 fondbyten har skett genom dubbelinloggning, och då till de två polisanmälda bolagens fonder.

    Annons
    Annons
    X

    Monica Petersson, pensionsexpert på Pensionsmyndigheten.

    Foto: Maja Suslin/TT och Tomas Oneborg/SvD Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X