Annons
X
Annons
X

Orvesto: SvD bäst bland stora tryckta tidningar

Trots att allt fler läser tidningar digitalt, finns det papperstidningar som fortsätter att locka riktigt många läsare. Svenska Dagbladet står sig bäst bland alla stora tryckta tidningar.

(uppdaterad)
SvD:s chefredaktör Fredrik Karén och vd Gunilla Asker.

SvD:s chefredaktör Fredrik Karén och vd Gunilla Asker. Foto: Tomas Oneborg

Det är trend att läsa nyheter på SvD.se. Ändå håller läsarna fast också vid SvD:s papperstidning. Pinfärska branschsiffror från Orvesto visar att SvD är den stora papperstidning som under 2015 har försvarat sin ställning bäst av alla. För SvD är tappet lägst bland storstadstidningar, såväl procentuellt som i absoluta tal.

Det är ny, pinfärsk branschstatistik från Orvesto, som visar att läsarna av de tryckta upplagorna av SvD bara minskade med 4,5 procent, medan till exempel DN förlorade 11,6 procent under 2015. Det innebär att medan SvD förlorade 16 000 papperstidningsläsare, så förlorade DN hela 80 000 läsare.

Också när tredje tertialet 2015 jämförs med andra tertialet 2015 försvarar SvD:s tryckta papperstidning sin position med framgång. SvD-läsarna i hela riket ökade med 9 000 personer till nu totalt 341 000 – samma nivå som i våras – samtidigt som DN backade.

Annons
X

Klart är att det så kallade räckviddsgapet mellan DN och SvD under 2015 har blivit rekordlågt, en differens på bara runt 210 000 läsare. SvD:s klassiska papperstidning står alltså emot branschomvandlingen bättre än andra.

– Vi klarar oss riktigt bra på en tuff tidningsmarknad, mycket beroende på att vi fortsatt prioritera journalistiken. Resultatet av det ser vi i flera uppmärksammade och prisbelönta granskningar så som SCA och Nya Karolinska. Kombinationen av vassa nyheter inom inrikes, utrikes och näringsliv och en väldigt pigg kulturredaktion ger en mix som läsarna, såväl i tidningen som digitalt, uppskattar. Det är också det vi vill fortsätta utveckla kommande år, säger SvD:s chefredaktör Fredric Karén.

SvD:s vd Gunilla Asker konstaterar att det är SvD:s flerkanalsstrategi som är lyckosam.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Vi kan erbjuda vår journalistik precis så som det passar beroende på hur våra läsare vill läsa Svenska Dagbladet. Här är papperstidningen väldigt viktig och det märks nu att de tapp vi tidigare sett i pappret börjar stabiliseras samtidigt som de digitala kanalerna växer. Tack vare ett alldeles utmärkt jobb på alla våra redaktionella och kommersiella avdelningar lyckas vi med att skapa nya produkter och dessutom sälja dem på ett sätt att våra läsare kan få vår journalistik precis som de själva vill, säger Gunilla Asker.

    I branschen är det Sydsvenskan som 2015 har det tuffast med sin papperstidning. Malmötidningen förlorade 19,4 procent av sina pappersläsare. Även Göteborgs-Posten har backat rejält, minus 12,4 procent på ett år. Det innebär att Svenska Dagbladet för andra mätningen i rad har större antal läsare än GP.

    Orvestos branschmätning, som presenteras varje tertial, bygger på intervjuer med över 14 000 personer.

    Annons

    SvD:s chefredaktör Fredrik Karén och vd Gunilla Asker.

    Foto: Tomas Oneborg Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X