Annons
X
Annons
X

Oppositionen: 49 öre dyrare bensin

Oppositionspartierna vill höja miljöskatter med sammanlagt 11 miljarder de närmaste två åren. Bilisterna får betala det mesta genom en höjning av koldioxidskatten på bensin i två steg: först 29 och sedan 20 öre per liter bensin.

Av TT

Enbart koldioxidskatten ger 3 miljarder kronor det första året och 5 miljarder nästa, enligt förslaget från Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet som förhandlat färdigt om förändringar av miljöskatterna.

Enligt det rödgröna förslaget ska den höjda koldioxidskatten på bensin kompenseras i stort sett fullt ut med ett höjt reseavdrag.

Glesbygdsbor som kör mycket bil, även förutom till och från jobbet, behöver dock inte oroa sig för en höjning, enligt MP:s språkrör Maria Wetterstrand. Kostnaderna för en bilist som kör 1 500 mil per år ökar, enligt partiets beräkningar, med 29 kronor per månad första året och med 49 kronor per månad det andra året.

Annons
X

– Sedan kommer vi att ha en politik som gynnar landsbygden på andra sätt, säger Wetterstrand och nämner ”en skattepolitik som gynnar låginkomsttagare”.

På Motormännen är man kritisk mot förslaget och bedömer att en höjning med 49 öre inte påverkar hur mycket bilisterna kör.

– Förslaget har ingen som helst miljöeffekt. Den enda effekten är att det ökar statens skatteintäkter och minskar handlingsutrymmet för hushållen med bil, säger Motormännens vd Maria Spetz.

Enligt Motormännens beräkningar kostar förslaget 600 kronor för en bilist som kör 1 500 mil per år.

Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen, tycker däremot att förslaget om höjd koldioxidskatt på bensin är bra, men inte nog.

– Det är lite för lite i relation till vad vi behöver göra på miljömålssidan om vi ska minska utsläppen med 40 procent i Sverige till 2020. Det här räcker inte, kan man säga. Det är antagligen i nederkant av vad som behövs, säger Axelsson.

Kraftbolagen får en extraskatt på övervinster från vatten- och kärnkraft. I oppositionens paket ligger en satsning på byte från traditionella bränslen till gas eller etanol tillsammans med ett stöd på 600 miljoner kronor till fler biogaspumpar.

Statsminister Fredrik Reinfeldt anser att höjd bensinskatt slår mot låginkomsttagare.

– Det är en råsop i magen på glesbygdsbor, låginkomsttagare och företagare, säger han.

Mona Sahlin kontrar med att Reinfeldts politik ”är en råsop i magen på glesbygd och företag” eftersom den saknar investeringar i jobb, tillväxt, infrastruktur och välfärd”.

– Man ska inte bara behöva köra bil i glesbygd utan också leva, gå i skolan och arbeta och vi har en annan fördelningspolitik för skatterna, vilket vi visar på måndag (då skuggbudgeten presenteras).

Stockholm TT

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X