Det ska fan vara näringsminister i en borgerlig regering där det största partiet har kommit på att löntagarna är fler än företagarna. Maud Olofsson höll ett rappt anförande vid Småföretagardagarna i Örebro i veckan, och jag tror inte att många där i salen på Conventum betvivlade hennes engagemang för svensk företagsamhet. Men när det kom till frågestund blev hon ändå ställd till svars, om inte för egna tillkortakommanden så för andras:

– Låt vara att du gillar entreprenörskap. Men hur kommer det sig att de som är högre upp i regeringen, Fredrik Reinfeldt och Anders Borg, inte bryr sig mer?

”Högre upp”!? Vad svarar ett stackars statsråd på det?

Maud Olofsson gled rutinerat undan och gick oskadd även ur drabbningen med den skickliga socialdemokraten Tomas Eneroth. Hon plockade poäng med sin föga retoriska men rätt respektingivande redogörelse för regeringens reformer: jobbskatteavdrag, sänkt arbetsgivaravgift för unga och dem som inte arbetat på länge, avskaffad medfinansiering i sjukförsäkringen, lärlingsutbildning, vårdval, avreglerad apoteksmarknad och hushållsnära tjänster. Hon lovade förbättringar i trygghetssystemen för dem som driver företag.

Men det är som förgjort. Jag håller med Vinnovas vice GD Lena Gustafsson, som sade att det blev för lite insatser för företagande och innovationer i krispolitiken. Fast samtidigt låter regeringens meritlista riktigt skaplig när man får den ordentligt presenterad för sig.

Under talet i onsdags nickade även de professionella kravställarna på Småföretagardagarna bifall för en stund. Ändå finns en spridd känsla av att regeringen inte fått mycket gjort i näringspolitiken. Istället för det rimliga betyget B som i ”Bra steg i rätt riktning” har man hamnat i D som ”Det har inte hänt någonting”.

Hur kommer det sig? Förklaringen måste ha med den där Högre-upp-frågan att göra.

Glöden saknas på högsta nivån och då drar många slutsatsen att området inte är så viktigt och att inget nämnvärt har hänt. Det får många olyckliga följder: De som känner starkt för företagsamhetens frågor blir svalare gentemot Alliansen än vad som egentligen är motiverat. Centerpartiet kommer i bakvatten och tappar stöd. Och mest problematiskt av allt, det skapas inget momentum för fortsatt förändring.

Den långsiktiga näringspolitiken fortsätter att ses som något marginellt när den borde finnas mitt i politikens centrum.

Något säger det väl att jag var den enda journalisten i Småföretagardagarnas 300 namn långa deltagarlista.

Som Maud Olofsson konstaterade var frågorna inte ens ett ämne i SVT:s partiledardebatt. Det räcker uppenbarligen inte att de gäller resurserna med vilka all annan politik ska bedrivas.

Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens (IVA) VD Björn O Nilsson pekade på den slående kontrasten mot Finland. Den finske statsministern leder personligen ett innovationsråd, där politiker, akademiker och näringslivsföreträdare varje månad träffas för diskussioner om tillväxtens förutsättningar. I Sverige tillsatte regeringen ett globaliseringsråd men statsministern var inte med och slutrapporten har gått rakt ner i byrålådan.

– Det politiska ledarskapet saknas, sade Björn O Nilsson. Maud Olofsson ska ha beröm men nu är det Fredrik Reinfeldt och Anders Borg som måste ta i frågorna om varifrån jobben ska komma. Vi ska inte ge upp hoppet om att få in dem i valrörelsen.

Valstrategerna är väl medvetna om att ”företagsklimat” och ”näringspolitik” aldrig har kvalat in på topplistan över de viktigaste frågorna för väljarnas partival, men följer av det att Nilsson måste vara fåfäng? Jag är inte så säker på det.

”Ekonomi” och ”sysselsättning” står ständigt högt upp på listan, och vad innebär förbättrat företags- och innovationsklimat om inte bättre förutsättningar för en starkare ekonomi och ökad sysselsättning? Alla säger att valet ska handla om jobben – men var ska arbetstillfällena komma om inte i nya och växande företag?

Som landshövding Kristina Alsér från Växjö uttryckte det: I Kronobergs län finns det 7800 arbetslösa och 300 lediga jobb.Då räcker inte matchning. Ökat företagande är enda hoppet.

Alliansens genidrag 2006 var att förvandla ”skatt” till ”jobb”. Framöver kan de göra detsamma med företagande, innovationer och tillväxt. Visst är det en utmaning, men hur ser det alternativa framtidsbudskapet ut?

Företagaren Lisa Lindström från webbyrån Doberman var med på en workshop. Efter sin inledning fick hon frågan vilka förändringar hon efterlyser:

– Fler kunder måste våga köpa sådant som de aldrig har köpt förut!

Kan inte Per Schlingmann och Fredrik Reinfeldt ta in henne som konsult?

PJ Anders Linder är politisk chefredaktör i SvD. pj.anders.linder@svd.se