Nu är det en man och kvinna som inte skakat hand. Igen. Hur kommer det sig? Jo, kvinnor kan leda män i synd om de rör vid varandra, enligt en tolkning av islam. Därför bör inte troende muslimska män skaka hand med dem. Det kan leda till ”splittrade familjer”, sade Kalsoom Kaleem på Islamiska informationsföreningen i våras ( SVT Debatt 30/5). Givetvis är detta bara en tolkning. Men det är en fråga som dyker upp allt oftare i samhällsdebatten, och hamnar i konflikt med rådande sedvänjor i Sverige. På DN Debatt i onsdags skrev Christer Sturmark och Bengt Westerberg från Humanisterna tillsammans med arbetsrättsprofessorn Reinhold Fahlbeck att ”ingen människa kan tvingas att uppföra sig på ett visst sätt i sociala sammanhang”. Men det betyder inte att valet alltid kan ske utan konsekvenser, tillade de. Kort sagt: Var dig själv, men ta ansvar för dina val.

En man har nyligen anmält Borlänge kommun till DO för att han upplevt sig diskriminerad efter att inte ha tagit en kvinna i hand. För ett par år sedan diskuterades ett liknande fall. Och tidigare i år nekades en man praktikplats i Trollhättan sedan han vägrat ta sin kontaktperson Annika Wadsö i hand. Fallet i Trollhättan gjorde kommunledningen så darrig i knäna att fallet inte ens gick till domstol. De betalade skyndsamt ut skadestånd på 30000 kronor och gav kvinnan en skriftlig reprimand där hon sades ha brutit mot både diskrimineringslagen och kommunens mångfaldsplan. De ansåg här att religionsfriheten trumfade kvinnors rätt att behandlas jämställt. Men vad betyder integration egentligen om man inte tar ställning för jämställdhet i det läget? En fråga som Annika Wadsö tog upp i Debatt (30/5).

Trion Sturmark, Westerberg och Fahlbeck har studerat hur fallen bör tolkas enligt den europeiska människorättskonventionen från 1950, som även är svensk lag. Bara de manifestationer som är intimt förknippade med trosuppfattningen skyddas av religionsfrihet. Vilket tabut mot att skaka hand inte är, eftersom det vanliga är att muslimer i Sverige faktiskt skakar hand med människor av motsatt kön. Allt som motiveras av religion skyddas inte. Mycket faller utanför konventionen. Rent juridiskt har alltså inte någon diskriminering förekommit.

Arbetsplatser bör dessutom ha rätt att ställa specifika krav på anställda vad gäller klädkod, kvalifikationer och uppförande. Personligen tycker jag att folk är för fokuserade på att alla ska hälsa på samma vis, eller på att folk bär slöja eller turban. Jag skulle gärna se att vi blev mer toleranta i det avseendet. Men det är inget staten ska reglera. Det är en avgörande skillnad mellan att förbjuda till exempel muslimer att söka vissa jobb, och att ha specifika kriterier som vissa muslimer inte vill anpassa sig till. Det ena är diskriminering, det andra är det inte.

Den här sortens konflikter blir allt fler i takt med att det svenska samhällets ökande mångfald. Lösningen är inte att betala ut skadestånd så fort någon känner att man tvingats anpassa sig. Individen står alltid inför en avvägning: ju mer avvikande man väljer att vara, desto mer kostar det. Alla har rätt till sin tro, men inte till andras anpassning.