Hur många liv till ska Åsa Torstenssons politik få kosta?

Janne Rudén, ordförande i Seko, ställde igår denna fråga efter helgens tågolycka (Aftonbladet 13/9). I samma artikel i förklarar även Erik Johannesson, ordförande för Seko:s SJ-medlemmar, att olyckan är en ”logisk konskvens av att allt fler jobb läggs ut på entreprenad”.

Näringsdepartementets blogg protesterade igår mot beskrivningen och förklarade att sedan 2002 – då Åsa Torstensson alltså inte var minister alls – har Banverket (numera Trafikverket) använt entreprenörer för att sköta driften av järnvägarna. Under denna tid har antalet olyckor minskat.

Man är såklart fri att ha vilka synpunkter man vill på den avreglering av järnvägstrafiken som regeringen har initierat.

Men att påstå att den skulle vara orsaken till helgens tragiska olycka är lågt och osmakligt. Inte minst med tanke på att på att den inrikes persontrafiken öppnas för konkurrens först i oktober i år.