Igår var en kontrasternas dag i det motoriserade Sverige. Å ena sidan kom en dyster konjunktursignal från SCB om att nybilsregistreringarna i november var 5,3 procent lägre i år än 2011. Å andra sidan höll Volvo Personvagnars vd Håkan Samuelsson presskonferens i Torslanda och berättade om nya satsningar på 70–75 miljarder kronor, varav ungefär hälften i Sverige.

Det senare är goda nyheter inte bara för Göteborg, Skövde och Olofström, där Volvo PV har anläggningar som nu ska moderniseras, utan för hela landet och ekonomin.

Efter beskeden om neddragningar av den svenska forsknings- och utvecklingsverksamheten (FoU) i Astrazeneca och Ericsson är det dubbelt ljuv musik att höra om en koncern som satsar stort på utvecklingsarbete i Sverige.

Det hade inte varit något litet slag om olyckskorparna fått rätt och Volvo PV inlett en överflyttning i stor skala till Kina, där de nya ägarna finns. Sett till antalet anställda i FoU-verksamhet i Sverige är Volvo PV vårt tredje största företag, enligt en sammanställning i Ny teknik.

Kina kommer med all sannolikhet att spela en allt större roll i verksamheten framöver, men gårdagens besked gäller stora och långsiktiga investeringar och ger domedagsprofeterna svar på tal. Det kommer att produceras bilar i Sverige i framtiden också. I alla fall om de går att sälja.

Samtidigt är Volvo PV:s besked en påminnelse om att Sverige fortfarande lutar sig väldigt tungt mot ett litet antal stora företag. De 20 största koncernerna står för 7 procent av den samlade sysselsättningen, men deras betydelse är mycket större än så. De står för hälften av näringslivets samlade forskning och utveckling, och de sysselsätter 40 procent av alla näringslivsanställda som har en längre universitetsutbildning.

Vad gäller personer med forskarutbildning är andelen ännu högre.

I den färska skriften Sverige som kunskapsnation (Entreprenörskapsforum) pekar också professor Martin Andersson med flera på storföretagens betydelse för övriga delar av näringslivet. De är viktiga kunder till industriella underleverantörer. De köper kvalificerade tjänster som revision, juridisk rådgivning och marknadsföring. De förvärvar mindre bolag och för ut deras innovationer på världsmarknaden. De är till och med en viktig källa till nyföretagande: Entreprenörer som lämnar storföretag för att starta eget blir i genomsnitt betydligt mer framgångsrika än andra som prövar vingarna.

Nya småföretag är helt avgörande för förnyelsen och tillväxtkraften i svensk ekonomi. Det är gamla storföretag också.