”Är du tjej i åldern 25-40 och bor i Stockholm?” Det frågar ett nytt socialdemokratiskt nätverk. Kvinnorna i Sq2540sthlm ”arbetar på universitet, med media, i offentlig sektor, näringsliv och med mode.” De arrangerar ”event för grymma brudar i Stockholm som gillar att nätverka”.

Man träffas för after work , i snygga barer som Rival eller Sjögräs, över ett glas vin, för att diskutera politik ”under trevliga former”.

Sq2540sthlm kan också fixa ett ”Politiskt dinnerparty” och erbjuder inte bara ett hembesök från en ung kvinnlig S-politiker, utan ”ett utarbetat koncept som kan vägleda planeringen och som värdinna behöver du bara bjuda in dina vänner och se fram emot en kul kväll!”

I våras anordnades, med anledning av EU-parlamentsvalet, ”ett hållbart modeevent”. På VOTE – in the name of fashion visade unga moderna designers som Matilda Wendelboe och Anna Bonnevier kläder och smycken. Att döma av bilderna på Flickr var det en kul kväll, med bland annat oppositionsrådet i Solna, Johanna Graf, som mannekäng. Och innan besökarna kunde gå hem med sina goodiebags – så klart – hade de också fått höra EU-parlamentarikern Åsa Westlund tala om ”hållbarhet inom EU”.

Man kan tycka att kampanjmetoderna känns mindre som Obamas sociala nätverkande och mer som Oriflames nätverksförsäljning av kosmetika. En kritisk betraktare ser möjligen också en motsättning mellan de slanka modellerna på bilderna från detta ”modeevent”, och farhågorna för den samhällsutveckling med ”modebloggar där unga tjejer laddar upp bilder på trådsmala modeller” som Mona Sahlin nämnde i sitt sommartal i helgen. Men mer intressant är att fundera på varför detta händer nu.

Socialdemokraterna i hela Europa genomgår just nu en djup kris. Tidigare statsbärande partier hamnar omkring 20-procentsnivån i opinionsmätningar. I Sverige märks S-krisen främst i storstäderna, där borgerliga partier tar grepp, och där de unga kvinnor som tvekar att byta block istället överger de röda för de gröna.

Men man måste vinna storstäderna för att vinna valet. Och då storstadsväljare i gemen inte anser att den offentliga sektorn nödvändigtvis erbjuder vare sig de barnvänligaste förskolorna eller de bästa karriärmöjligheterna, och inte heller tror att höjda skatter kan ta Sverige ur krisen, så står S utan politik att locka med.

Kan man inte byta produkt får man ändra marknadsföringen. Den stora framgången för Tupperware kom ju inte från köksprodukterna i sig, utan för de revolutionerande försäljningsmetoderna med home parties .

Storstadens trendsättande unga kvinnor är allra mest begärliga. Det är därför Sahlin höll sitt sommartal utanför shoppinggalleriorna i Sickla, ett stenkast från de tjusiga lägenheterna i Hammarby sjöstad. Och det är därför världen nu begåvats med dessa Sex and the city -sossar.

Man kan säga oerhört mycket gott om det socialdemokratiska kvinnoförbundets ledare Nalin Pekgul, men inte att hon är vad en ung citykvinna normalt associerar till när hon sjunker ned med sin Ben&Jerry’s framför reprisen av Desperate housewives . Av utvecklingen att döma har framtidens S-kvinnor dock identifierat just det som huvudproblemet.

Det hade nog setts som mindre desperat med en ny politik.