En skenande järnvägsvagn rusar på rälsen nedför en backe. Längre ner står fem banarbetare som går mot en säker död om inget får stopp på vagnen. Men bredvid rälsen, precis där du befinner dig, står en enormt tjock gubbe, med en kroppshydda så tung att den förmår stoppa ett skenande tåg. Om någon bara knuffar ner honom på rälsen kan de fem järnvägsarbetarna räddas – på bekostnad av tjockisens liv, förstås.

Hur gör du? Knuffar du gubben?

Upplägget låter fånigt, men ”Fat Man” är ett filosofiskt problem som används för att forska kring moraliska värderingar. En person som i alla lägen vill maximera nyttan – nidbilden av en utilitarist – gör kanske en snabb kalkyl och kommer fram till att fem människoliv är mer värda en ett enda, och knuffar den korpulente herren. Den som alltid hävdar individens okränkbara rättigheter, å andra sidan, anser sig möjligen inte ha rätt att döda en människa ens för att rädda fem andra, och låter gubben stå.

I Tidskrift för politisk filosofi (1/12) undersöker Göran Duus-Otterström och Mikael Persson, verksamma vid Göteborgs universitet, om benägenheten att offra gubben har något samband med politisk åsikt. Deras artikel tar sin utgångspunkt i ett påstående om just detta från statsvetarprofessorn Bo Rothstein, och har följaktligen rubriken ”Saknar vänstern respekt för individens rättigheter? En experimentell studie.”

3600 personer fick frågor om olika varianter på ”Fat Man”, och forskarna finner att nej, det finns ingen skillnad mellan vänster och höger inför ovanstående problem. Ungefär 20 procent av respondenterna väljer att knuffa mannen, i bägge läger.

Men.

Föreställ dig nu att han är en rik direktör. Nej, inte SJ:s direktör – en vanlig direktör, vilken som helst. Knuffar du nu då?

”Bland individer som placerar sig längst till vänster är benägenheten att knuffa mannen betydligt högre om han presenteras som direktör än som asfalts-läggare. Den predicerade sannolikheten att knuffa mannen för en individ som står längst till vänster ideologiskt är 33 procent om den tjocke mannen introduceras som direktör, men bara 17 procent om han introduceras som asfaltsläggare.”

Se där, något att fundera på för den som sitter på tåget och väntar vid signalfelen i jul.