De senaste veckorna har jag ägnat den tid som varit möjlig åt att spela den nysläppta tredje delen i BioWares storslagna spelserie Mass Effect. Och jag har funderat på vilka värden som förmedlas i spelet som trots allt spelas av väldigt många, och inte sällan unga, människor.

Kommendörkapten Shepard, spelens protagonist, är ett slags förkroppsligande av pliktkänsla. Att rädda galaxen från en närmast övermäktig fiende är inte vad kommendörkaptenen helst skulle göra, men situation, förmåga och möjlighet gör att något annat val inte finns.

Ansvaret bärs inte alltid med ett leende, men ständigt med vikten av det görs i minnet.

I sin kamp får Shepard föga hjälp av de olika regeringar som finns. Kortsiktighet och rädsla styr politiken, men genom vänskapsband och personliga allianser växer de goda krafterna samman i en gemensam operation.

Tillvaron räddas av individer som väljer att ta ansvar för det gemensamma. Det kollektiva är viktigt och binder oss samman, men summan av medborgarna är mycket större än det offentliga. Och det offentliga kommer alltid att vara beroende av medborgarnas vilja att ta ansvar.

Inbyggt i spelserien finns också föreställningen att såväl frihet som liv är gott och har eget värde. De är värda att försvara, med vapen om så krävs.

En allt vanligare föreställning är att all militär makt är av ondo. Men historien har eller bör i varje fall ha lärt oss att tyranni och ondska inte är sagoväsen. De låter sig heller inte alltid bevekas av diplomatins välsnidade lydelser eller av löftets bindande kraft. Det finns tillfällen då vi måste ta till vapen för att försvara det som är allra viktigast.

Tydligast av allt handlar dock Mass Effect om ansvar. Spelet är fullt av valmöjligheter och effekterna av dessa val följer med spelaren genom hela serien. Våra handlingar existerar inte i ett vakuum, de får konsekvenser, något som vi måste acceptera och ta ansvar för. Oavsett om följderna blir positiva eller inte är de något som vi måste svara för och leva med.

Mellan varven påstås det att tv-spel riskerar att korrumpera ungdomen, det gäller även Mass Effect-spelen. Men jag kan inte föreställa mig att det här är någonting som ungdomen måste skyddas från.