Det är hårda tider för svenska mjölkbönder. Överproduktionen i Europa pressar ner priserna.

Missväxt och torka i USA har samtidigt lett till stigande priser på spannmål och kraftfoder.

Allt detta har lett till att mjölkbönderna pressas från två håll. Och många slåss just nu för sin existens.

Tiden då staten kunde gå in med riktade subventioner till svenskt jordbruk är förbi. Däremot kan staten göra annat för att förbättra lönsamheten för mjölkbönderna – som att minska onödigt regelkrångel.

Det finns ett extra värde i att veta vem som producerat kött, grönsaker eller mjölk och veta hur man har gjort det. Både producenter och konsumenter skulle sannolikt tjäna på att mjölken hade en tydligare avsändare än i dag.

Det är inget fel på själva produkten. Men betraktat som varumärke känns begreppet ”svensk mjölk” lite för anonymt och opersonligt.

Jörgen Andersson från Åre Mjölkgård och föreningen Fjällmjölk stod för en betydligt mer lyckad varumärkessatsning då han i april satte upp en mjölkautomat med opastöriserad lokalproducerad mjölk utanför en ICA-butik i Åre.

Problemet vara bara att han samtidigt bröt mot lagen. Livsmedelsverket tillåter nämligen endast att obehandlad mjölk och grädde säljs på bondgårdar och då bara i små mängder.

Jörgen Andersson, som var väl medveten om förbudet, hade ändå hoppats att hinna sälja en liter naturlig mjölk innan polisen kom och stoppade försäljningen. Det visade sig att hans förväntningar överträffades med råge.

Hundra liter olaglig opastöriserad fjällmjölk för 20 kronor per liter sålde slut på en timme!

”Vi vill få vanligt folk att förstå att de borde få välja vilken mjölk de vill köpa”, sade Jörgen Andersson till Östersunds-Posten (18/4).

Obehandlad fjällmjölk från Jämtland kommer sannolikt aldrig att stå för de stora volymerna i handeln, även om den skulle bli tillåten (vilket den faktiskt är i många andra EU-länder). Men exemplet tydliggör ändå att det går att ta bra betalt för rätt produkt.

Mjölkbönderna borde bli bättre på marknadsföring, men de måste också tillåtas ta betalt för det som kunden uppfattar som mervärden.