Robert Knutsson

Vi sväljer krok, sänke och halva spöet när American Apparel äcklar oss med lite naket och förlegad kvinnosyn.

Robert Knutsson

Ryan Holiday har skrivit en bok om att plantera nyheter och manipulera medier. Till vardags är han marknadsföringschef för American Apparel.

I ”Trust Me, I’m Lying: Confessions of a Media Manipulator” berättar Holiday utförligt om den marknadsföringsstrategi han följer. Den är alltid, mer eller mindre, densamma.

Först skapar han annonssidor, tv-reklam eller affischer med motiv och budskap på gränsen till att väcka anstöt. Åtminstone hos någon grupp i samhället. Starka reaktioner och känsloyttringar är vad han vill åt.

För att påskynda förloppet tipsar Ryan Holiday sedan bloggare om annonskampanjen. Alltid under falskt namn. Förhoppningen är så kraftiga reaktioner i sociala medier att konventionell media nappar och exponeringen blir enorm.

Uteblir reaktionerna tipsar han än en gång sociala medier och journalister. Nu under förevändningen att någon grupp i samhället känner sig kränkt och upprörd och redan reagerat kraftigt. Ofta fabricerar han citat för att göra historien mer trovärdig. Media nappar alltid och den fiktiva upprördheten blir omedelbart verklig – i allmänhetens ögon.

Ryan Holidays bok gick rakt in på New York Times bästsäljarlista när den publicerades för ungefär ett år sedan. Holiday är öppen med sin affiliering med American Apparel och han berättar ärligt om de taktiker han använder. Ändå sväljer vi krok, sänke och halva spöet när American Apparel äcklar oss med lite naket och förlegad kvinnosyn, eftersom vi inte orkar skrapa på ytan hos avsändaren.

Att vardagsnäthata mot allt som väcker anstöt och anta att det är resultatet av könsmaktsslentrian ligger oss i fatet om någon förändring ska bli av. Alla våra reaktioner på reklamen – så även denna – är hårdvaluta för marknadsförare och vad som gör den framgångsrik. Vi är alla delaktiga i komplotten, vare sig vi vill det eller ej – och särskilt när vi kämpar emot.

Det enda sättet att vinna spelet är att inte spela alls.

Mediestormen kring American Apparels senaste kampanjer visar att Ryan Holiday än en gång lyckats med sitt arbete. Kanske är det rentav han som, sedvanligt, planterat upprördheten och hatet mot reklamen här i Sverige.

ROBERT KNUTSSON

doktorand i nationalekonomi, Lunds universitet