I en replik redogör representanter från KDU över sina värderingar kring likabehandling och jämlikhet ( Brännpunkt 6/9). Enligt dem är det fullt legitimt att tjejer könsdiskrimineras och behandlas som inkapabla att prestera inom idrott. Generellt sett har tjejer mindre mängd muskelmassa, och givetvis kan man inte kräva av tjejer att de ska springa ett Cooper-test på samma tid som killar. Här tror även vi att vi och KDU är överens.

Vad som enligt oss är förkastligt är att utgå ifrån att man som tjej, enbart på grund av sitt kön, inte är prestationsinriktad i sitt idrottande eller får ut något av till exempel lagidrott eller att spendera tid i gymmet.

I Skolverkets rapport Diskriminerad, trakasserad, kränkt? beskrivs vikten av att arbeta med de rådande normerna i skolan, med målet att ingen elev ska uppleva att skolmiljön skapar exkludering och utanförskap. Det är exakt detta KDU:s analys saknar. Man måste synliggöra värderingar och mönster för att kunna förebygga kränkningar och andra uttryck för bristande respekt för alla människors lika värde oavsett könstillhörighet.

När man likt i vårt exempel aldrig ens anser tjejerna värdiga att utöva samma typer av aktiviteter som killarna skapas rimligen en struktur som separerar de två könen mer än nödvändigt. Det anser vi, trots att KDU hävdar motsatsen i sitt jämställdhetspolitiska manifest, vara en legitim åsikt även bland personer som inte identifierar sig som marxister.

Artikelförfattarna nämner själva det faktum att det finns olika typer av genuspedagogik. När vi efterlyser ett mer normkritiskt förhållningssätt i skolan menar vi naturligtvis inte Skyttedal och Weimers bild av genuspedagogiken – att lärare ska utbildas i att behandla pojkar på ett stereotypt tjejigt sätt och vice versa. Tvärtom är det enligt oss en rättighet för oss skolungdomar att lärare har som utgångspunkt att behandla varje elev som en individ, och med andra ord inte bemöta personer olika på grund av kön.

I KDU:s replik flikar man även in allianssamarbetet. Alliansen är bra och viktig då vi kan enas om grundläggande värderingar, främst ekonomipolitiska frågor. Det är dock viktigt att komma ihåg att i många sociala frågor, jämställdhet i det här fallet, står KD och dess ungdomsförbund långt ifrån oss andra partier och vår mer liberalt humanistiska linje.

PETTER ISOZ

ordförande Liberala ungdomsförbundet Södermanland

EMMA ERIKSSON

ledamot Moderat Skolungdom Södermanland