Sverige ligger långt framme i det alkoholförebyggande arbetet, men ändå dricker ungefär en miljon svenskar så mycket att de riskerar hälsoproblem.
Alkoholvanorna grundläggs ofta i unga år. I en undersökning som publicerades strax före årsskiftet uppger var fjärde elev i grundskolans nionde klass att de någon gång i månaden eller oftare dricker en mängd alkohol som motsvarar minst en flaska vin. Över 40 procent av 15-åringarna uppger att de ibland blir bjudna på alkohol hemma av sina föräldrar – i vart tredje fall handlar det om mer än att bara smaka ur föräldrarnas glas.
Berusade ungdomar löper ökad risk för att drabbas av skador, olyckor och brott. Forskningen visar att föräldrar som är tydliga med att alkoholdrickande inte är okej i tonåren gör sina barn en stor tjänst.
Mer ”tillåtande” föräldrar, som exempelvis låter sina tonåringar smaka på alkohol, kan däremot bidra till ökat och mer riskfyllt drickande på både kort och lång sikt. Många föräldrar är av allt att döma omedvetna om dessa samband.
I en ny intervjuundersökning, som utförts av Sifo på uppdrag av Statens folkhälsoinstitut, uppger var tredje tillfrågad förälder till en 15-åring att de har låtit sitt barn smaka på alkohol, till exempel i samband med en middag eller högtid.
Den nya undersökningen visar samtidigt att bara sju procent av föräldrarna instämmer i påståendet att ”det är okej att föräldrar bjuder sina barn på alkohol hemma när de går i nionde klass”. Denna minoritet av föräldrarna avviker från majoriteten på ännu ett sätt – merparten tror nämligen att de flesta andra föräldrar också anser att det är okej att bjuda sina 15-åriga barn på alkohol.
Det är viktig kunskap – man kan anta att dessa föräldrar påverkas av ett inbillat grupptryck. Varje tonårsförälder har stött på förhandlingstaktiken ”alla andra får…”. Föräldrar som vet att de flesta tonåringar aldrig bjuds på alkohol i hemmet står väl rustade om den diskussionen kommer.
Det är också viktigt att föräldrar känner ett fortsatt ansvar för sina ungdomar när de går från grundskolan till gymnasiet. Forskningen ger starka belägg för att tonåringar bör avstå från alkohol även under gymnasietiden.
Mot denna bakgrund kommer en kunskapssatsning att riktas till föräldrar med tonårsbarn i hela Sverige under 2010. Länens och kommunernas samordnare av drogfrågor har en nyckelroll i arbetet med att involvera exem pelvis polis, socialtjänst, föräldra föreningar och frivilligorganisationer i informationsarbetet.
En central uppgift är att avskaffa gamla myter – exempelvis föreställningen att en förälder kan hjälpa sin tonåring till ett sundare drickande genom att bjuda på ett glas vin till middagen eller köpa ut öl till skolavslutningen.
Sanningen är att tonåringar som bjuds på eller förses med alkohol av sina föräldrar dricker mer än andra ungdomar även utanför hemmet.
Effektiva metoder för skolor som vill mobilisera föräldrar i det alkoholförebyggande arbetet kommer också att framhållas. Grund- och gymnasieskolan har en särställning som mötesplats där alkoholfrågan kan diskuteras och föräldrakontrakt tecknas om att ”vi accepterar inte att våra minderåriga ungdomar dricker alkohol”.
Polisen är en annan nyckelaktör som, inom ramen för sitt uppdrag att förebygga våld i offentliga miljöer, arbetar enligt den så kallade Kronobergsmodellen. Denna går ut på att polisen konsekvent ingriper mot minderåriga som är berusade eller bär på alkohol, tar alkoholen ifrån dem och kontaktar föräldrarna. Polisen ställer också frågor om var alkoholen kommer ifrån, för att kunna spåra langaren.
Det offentliga ungdomsdrickandet har konstaterats minska i de polisområden där Kronobergsmodellen tillämpats systema tiskt och Rikspolisstyrelsen utbil dar just nu fler poliser i metoden.
I regeringens nyligen presenterade proposition om ny alkohollagstiftning skärps reglerna kring det undantag som, under vissa omständigheter, tillåter att personer som inte uppfyllt föreskriven ålder kan bjudas på alkohol. Huvudregeln är alltjämt att det inte ska vara tillåtet att bjuda minderåriga på alkohol; för folköl gäller 18 år och för övriga alkoholdrycker en 20-årsgräns. I motiveringen till lagförslaget konstateras att det behövs en ökad allmän medvetenhet om skälen till den restriktiva hållningen.
Föräldrar vill sina barn väl. Därför tror vi att större kunskaper om föräldrarnas möjligheter att minska de alkoholrelaterade riskerna i tonåren kommer att leda till en positiv förändring. Vår förhoppning är att den minoritet av svenska tonårsföräldrar som idag bjuder sina minderåriga barn på alkohol inom kort ska börja tänka om.
MARIA LARSSON
äldre- och folkhälsominister
MAGDALENA GERGER
vd Systembolaget
BENGT SVENSON
rikspolischef
SARAH WAMALA
generaldirektör, Statens folkhälsoinstitut







