Nikke Lindqvist och Brit Stakston

Risken finns att man kan gå miste om jobb, affärer, relationer och ett gott rykte.

Nikke Lindqvist och Brit Stakston

Hur kan vi hantera våra digitala fotavtryck? Ikväll sänds en dokumentär som med hjälp av tre personer visar hur det kan gå till. De personer som porträtteras i dokumentären ”Du är googlad” har på olika sätt kommit på kant med andra och sedan fått sitt digitala fotspår förstört genom den digitala kunskap deras motståndare haft. I sökresultatet förmedlas de andras bild av dem som person eftersom de inte haft någon egen webbnärvaro och kunskap att sätta emot.

I dokumentären får vi se hur man rent konkret gör för att bygga upp sin webbnärvaro på ett naturligt sätt genom att journalisten Johan Ripås använder sig själv som exempel. Inledningsvis bestod hans sökresultat av två riktigt kritiska personer. Den bild som de spred dominerade fullständigt sökresultatet.

Målet var att med en egen digital röst hos honom själv balansera den kritiska bilden. Strategin var att öppna egna publicistiska nätplattformar och därmed kunna lyfta fram något av allt det positiva material som också redan fanns på webben om hans gärning som journalist. Ett arbete som i sin tur bidrar till att knuffa ner många av de kritiska träffarna till andra och tredjesidan i Googles sökresultat, där väldigt få ser dem. Vi tittar fortfarande mest på de tio första träffarna på första sidan av ett sökresultat.

Vi menar att det är allvarligt att så få har förstått hur viktigt det är att våga ta plats under eget namn på webben. Traditionen att uppträda under falskt namn har börjat brytas, framför allt tack vare Facebook där den oskrivna regeln är att man väljer sitt riktiga namn för att man vill kunna hittas.

Men det är fortfarande så, att väldigt många ännu väljer att strunta i en personlig nätnärvaro eller gömmer sig bakom avatarer och pseudonymer. Om man istället väljer att delta och är öppen med vem man är, så har man byggt upp en buffert runt sina sökresultat till den dag då olyckan inträffar och någon ilsknar till på oss och vill misskreditera oss.

Den som alltså istället för att vara passiv och stå utanför nätet skaffar sig ett Facebook-konto, ett Twitter-konto, en blogg eller två om man vill blogga om olika ämnen, finns på LinkedIn och Google+, har nästintill försäkrat sig om åtminstone fem egna träffar i sökresultaten. Den som dessutom köper sitt eget namn som en domän och åtminstone lägger dit ett digitalt visitkort och ett CV på en enkel sajt där, har nästan alltid därmed reserverat förstaplatsen i sitt eget sökresultat. Vilket fortfarande cirka 70 procent väljer att klicka på. Den som uppträder under eget namn på något av alla de klassiska populära nätforum som används för till exempel familjefrågor, hästintressen eller husbyggen bygger upp en stötdämpare mot anonyma påhopp på Flashback eller hatiska bloggposter med det egna namnet i rubriken.

Det går inte längre att lämna fältet fritt för andra att definiera oss vilket man gör genom att undvika att ha en egen nätnärvaro. Annars riskerar man att bli identitetslös på nätet. Dessutom har man ingenting att sätta emot, och får, som journalisten i dokumentären, en mycket längre resa för att ta kontroll över bilden av sig själv i sökresultaten. Och under tiden kan man både gå miste om jobb, affärer, relationer och ett gott rykte.

Alla våras liv kommer med all sannolikhet innebära en och annan konflikt. Och sker den konflikten i relation till någon med kunskap om hur man skapar ett digitalt fotavtryck så kommer deras version att dominera på nätet och återspeglas i människors agerande i alla andra situationer. Oavsett vad man tycker om Facebook eller bloggar så bör man säkerställa att den egna identiteten också finns speglad på nätet. Det är idag lika viktigt som att hålla reda på det egna id-kortet i plånboken.

För vi vet att alla söker mer kunskap genom att googla. Alla gör det. Grannar på varandra. Kamrater på varandra. Arbetsgivare på sina presumtiva anställda. Det flirtande paret på varandra. Valberedningen för styrelser. Rekryteringsfirman på sina kandidater. Alla googlas. Varje dag, året om. 30 miljoner sökningar görs per dag bara i Sverige.

Det vi lär oss i programmet är också en ödmjuk påminnelse om varsamhet med den egna digitala makten. Vi som nu lärt oss redskapen bör vara försiktiga med hårda omdömen om andra. Vi lever i en tid som kan jämföras med tiden före folkskolan innan alla kunde läsa. ”Du är googlad” ger oss några pusselbitar till en bred digital läskunnighet. Där ditt digitala id-kort blir just ditt.

NIKKE LINDQVIST

sökmotorexpert

BRIT STAKSTON

mediestrateg