Mikael Ahlerup

Vi efterlyser kartor över de specifika områden som är drabbade.

Mikael Ahlerup

Turismen i vårt land blomstrar och det investeras som aldrig förr. Det startas många nya företag inom besöksnäringen och sysselsättningen ökar mer än inom någon annan näring i landet, alla i branschen andas framtidstro. Regeringen talar äntligen och glädjande nog om turismen som nästa stora basnäring och säger att man är beredda att fokusera och satsa långsiktigt.

En av de faktorer som drar till sig störst uppmärksamhet för besöksnäringen är vädret. Vi som är verksamma inom näringen, från små enmansföretag till stora publika anläggningar som Astrid Lindgrens Värld, följer vädret oerhört noga både vad det gäller dagliga uppdateringar som långtidsprognoser. Våra gäster, både nationella och internationella, följer väderrapporterna noga då de ofta planerar sin semester och sina utflykter samt väljer sina upplevelser utifrån de väderprognoser som kommer via medierna.

Nu har återigen ett regnoväder dragit fram över landet. Jag känner stort med de privatpersoner och företag i bland annat Mariannelund och Silverdalen som fått sina hem och företag översvämmade. Däremot är det inte ett ovanligt inslag i det svenska vädret. Så gott som varje år drabbas någon del av landet av nederbörd i sådana mängder att det leder till översvämningar, november 2010 i Kalmar, december 2011 i Göteborg för att nämna ett par uppmärksammade fall de senaste åren.

På SMHI:s hemsida kunde man måndagen den 9 juli läsa om och se en karta över det område där man utfärdat en klass 3-varning. På kartbilden är hela Jönköpings och Kalmar län rödmarkerat och i texten som är av bred allmän karaktär kan man läsa följande text om klass 3-varningar: ”Mycket extremt väder väntas som kan innebära stor fara för allmänheten och mycket stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller tv.”

I Vimmerby, 25 kilometer från Mariannelund som drabbades hårt av lördagens regnoväder, drabbades inte Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby värre än vid ett normalt större sommarregn. Måndag den 9 juli sken solen från en vacker blå himmel.

Tycker generaldirektören för SMHI, Lena Häll Eriksson, att SMHI tar ansvar och står för en helhetssyn och är trovärdiga i sin rapportering om väderläget, när man utfärdar en varning över en yta som är lika stor som halva Danmark? Förstår SMHI:s generaldirektör Lena Häll Eriksson vilken effekt en klass 3-varning har för företagen i vår näring? I den absolut viktigaste månaden för turistsverige?

Hur ser kommunikationen ut mellan SMHI och svenska riksmedier och vad tycker SMHI om proportionerna av rapporteringen till följd av deras utfärdade varningar?

I Vimmerby måndagen den 9 juli, var vi, turistbyrån och övriga boendeanläggningar fullständigt nedringda och mejlbombade av människor som ville veta om parken står under vatten? Vilka vägar är bortspolade? Finns det bokade boendet kvar? Reaktionen är logisk när man på ett dygn via tryckta medier, radio och tv kablar ut katastrofrubriker. ”Astrid Lindgren-land drukner: Ekstrem regn i nat” var till exempel Danmarks Radios huvudrubrik på nätet.

Även medierna borde ta ett större ansvar och skänka dessa företag en tanke innan man trycker på ”katastrof-knappen” på sina redaktioner.

Astrid Lindgrens Värld tappade drygt 1000 gäster under måndagen, vilket motsvarar cirka 1 miljon kronor i uteblivna intäkter. Vi som är en stor aktör i besöksnäringen kan klara av svängningar av det här slaget, det är inte huvudanledningen till mitt debattinlägg. Men om man analyserar gästbortfallet i regionen för alla de som driver företag inom näringen, som till exempel Bo på Lantgård, STF Vandrarhem, campingplatser, sommarcaféer, hotell, restauranger, butiker med mera så förstår var och en att det kan få förödande konsekvenser för väldigt många när väderrapporteringen skapar en situation där gäster uteblir.

Vad tycker SMHI:s chef Lena Häll Eriksson att vi ska svara de familjer som ringer från hela landet och även från Danmark och som vill ha pengarna tillbaka för att de inte vill ta med sin familj in i ett katastrofområde som enligt SMHI:s egen hemsida, ”kan innebära stor fara för allmänheten”?

Vi tar rådande väderläge på största allvar. Men det vi starkt ifrågasätter är den onyanserade bild man skapar om ett farligt läge på en yta som täcker två län. Vi efterlyser bättre och tydligare kommunikation och mer konkret information med kartor över de specifika områden som är drabbade. Vi efterlyser information om att man kan ta sig fram på alla stora vägar. Vi efterlyser att SMHI tar ansvar för att man genom sin rapportering påverkar en av landets kraftigaste växande näring.

SMHI är oerhört viktiga för oss, men då måste också besöksnäringen ha rätt att ställa krav på högre kvalitet på deras information och kommunikation, på samma sätt som vi inom besöksnäringen har krav på oss att leverera upplevelser av hög kvalitet varje dag.

SMHI är en viktig del av svensk besöksnäring och dess utveckling, det är dags att det förstår det och tar det på allvar.

MIKAEL AHLERUP

vd Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby