Enligt de vackra fördragstexterna ska EU vara en ”social marknadsekonomi”. I verkligheten ser det annorlunda ut. Inom bland annat transports område möter man ofta tydliga negativa effekter av den hårda marknadsstyrningen. Nu vill EU-kommissionen ta ännu ett steg på den vägen. Detta har vi kritiserat i en artikel på Brännpunkt.

Timbro har däremot länge förespråkat en utveckling med mer av lönekonkurrens. Jobben ska gå till den som säljer sin arbetskraft till lägsta pris. Den fria rörligheten är ett redskap för lönedumpning, inget annat.

Nog vore det uppfriskande om dessa nyliberaler någon gång kunde ta sig ur sin bubbla och se verkligheten. Kanske besöka en parkering där chaufförer bor i sina lastbilshytter i väntan på drivmedel, reparationer, nästa körning – eller på en lön som är betydligt lägre än vad en inhemsk chaufför får för precis samma arbetsinsats.

De fryser, mår dåligt och förbannar det cyniska utnyttjandet. Det gör också vi.

Vi delar alltså inte Timbros uppfattning. Oberoende av var man kommer ifrån skall principen om lika lön och villkor gälla för lika arbete. Om detta handlade vår artikel på Brännpunkt.

I Adam Cwejmans replik 3/12 frågar han om vi vill förbjuda svenska företag från att etablera sig i utlandet, en fråga som är enkel att besvara: Nej – förutsatt att de följer lagar och regler och inte utnyttjar människor som saknar möjlighet att ställa krav.

I lördags var det en demonstration mot tillståndet i den svenska åkerinäringen i Göteborg. Det var en enad bransch, tillsammans med riksdagspolitiker från både Moderaterna och Socialdemokraterna som deltog. Även i riksdagen råder konsensus över situationens allvar.

Det är inte en facklig fråga att rädda svensk åkerinäring. Men fack, arbetsgivare och bransch är helt överens om den kraftfulla marknadsstörningen där möjligheterna att komma undan med lagbrott är stora. Seriösa aktörer slås ut av fuskare. Vi tänker fortsätta att kämpa emot det. Det handlar inte om protektionism. Det handlar om att alla ska spela efter samma regler och alla löntagare ha rätt till värdiga villkor.

LARS LINDGREN

förbundsordförande i Svenska Transportarbetareförbundet

MARITA ULVSKOG

socialdemokratisk EU-parlamentariker

MAGNUS FALK

utredare i Svenska Transportarbetareförbundet