Stellan Welin

Sluta plåga alla elever med mängder av matematik!

Stellan Welin

Ett stort antal företrädare för näringsliv och utbildningar har gått till storms mot svenska elevers dåliga matematikkunskaper ( Brännpunkt 15/2). Dessa kunskaper tycks sjunka år från år. Jag vet från kollegor vid tekniska och naturvetenskapliga utbildningar att bristande matematikkunskaper är ett problem. Det behövs fler naturvetare och ingenjörer i Sverige.

Så långt har debattörerna rätt. Tyvärr har de liksom de flesta som vill öka matematikundervisningen missat en ytterst väsentlig detalj. Eleverna har genomskådat myten om matematikens betydelse. Sanningen är att om man inte ska ägna sig åt matematiktung verksamhet inom forskning och utveckling, så klarar man sig med mycket lite matematik i det moderna livet.

Hur långt kan jag köra på 25 liter bensin om bilen drar 0,4 liter per mil? Inte behövs några matematikkunskaper för att ta reda på detta. Vrid om tändnyckeln, starta motorn och låt den inbyggda färddatorn tala om resultatet för dig. Att inte kunna läsa och förstå olika språk är ett betydligt större handikapp i vardagslivet än att inte kunna så mycket matematik. Många elever tycker matematik är svårt och jobbigt. Inte så konstigt eftersom de flesta inte använder sina färdigheter utanför skolan.

Sluta plåga alla elever med mängder av matematik! Se istället till att de som tycker det är roligt och spännande får fördjupa sig. En del tycker att själva matematiken är det mest spännande men för de flesta är ingången till matematik intresset för naturvetenskap. Satsa mer på spännande naturvetenskap än att traggla matematik med ointresserade elever.

STELLAN WELIN

professor bioteknik, kultur, samhälle, Linköpings universitet