Tunnelbanan är älskad av Stockholmarna och fungerar som stadens blodomlopp. När tunnelbanan byggdes på 1950-, 60- och 70-talet vågade ingen drömma om den fantastiska utveckling som vår region har fått under den senaste tio åren.

Eftersom Stockholmsregionen växer årligen med omkring 40 000 nya invånare varje år behöver en ny våg av tunnelbaneutbyggnad påbörjas samtidigt som kollektivtrafiken moderniseras och anpassas för att matcha framtidens resandebehov. Nytt signalsystem, förarlösa tåg och förlängning av tunnelbanan till Nacka är några av de nödvändiga satsningar Stockholms län står inför och som Kristdemokraterna och alliansen redan drivit igenom.

Idag står den gröna linjen inför ett stort kapacitetsproblem. Norr om Gullmarsplan ska tre olika linjer dela på ett och samma spår. Om tågen kan gå ungefär var 90:e sekund i morgonrusningens maxtimme, blir kapaciteten från Skarpnäck, Farsta och Hagsätra bara ett tåg var femte minut. Det är inte tillräckligt för den resandeökning som väntar i framtiden.

I planerna för den blå linjen är situationen den motsatta. I Västra Skogen delar sig linjen i en Hjulsta- och en Akallagren, men söderut har det hittills bara planerats för en fortsättning från Kungsträdgården till Nacka. Det betyder att det även med de stora utbyggnadsplaner som finns i Nacka kommer att finnas ledig kapacitet för att ta emot nya resenärer i tunnelbanesystemet.

Därför vill Kristdemokraterna att Skarpnäcksgrenen i samband med utbyggnaden till Nacka förs över till blå linje. En avgrening från en station vid Hammarby sjöstad är inte speciellt lång och skulle bidra till att den nya tunneln under Saltsjön inte bara hjälper resande till och från Nacka och Värmdö utan också de som reser på Hagsätra-, Farsta- och Skarpnäckslinjerna, som då skulle kunna få 50 procent högre turtäthet. Den nya sträckningen skulle kunna ansluta till dagens spår i Gullmarsplan eller Hammarbyhöjden.

Det är alltid svårt att i samhällsekonomiska kalkyler räkna hem de vinster som görs med investeringar i nya spår. Men genom att öka kapaciteten inte bara på östra Södermalm, i Hammarby sjöstad och Nacka utan också i stora delar av Söderort, och därigenom möjliggöra nya bostäder och arbetsplatser i hela denna sektor, kan man för en relativt begränsad investeringssumma förbättra trafikförutsättningarna avsevärt. Genom smarta och kostnadseffektiva åtgärden vill Kristdemokraterna säkra att även framtidens Stockholmare kan resa med en kollektivtrafik i världsklass.

KARL HENRIKSSON (KD)

ersättare i trafiknämnden, Stockholms läns landsting

ERIK SLOTTNER (KD)

ledamot i stadsbyggnadsnämnden, Stockholms stad