Dagens moderna samhälle är baserat på att vi kan resa och flytta på oss snabbt, enkelt och effektivt. Det innebär att varje trafikslag är viktigt. När tågen lamslås av snökaos eller när askmoln tvingar flygplan kvar på marken blir det som mest tydligt. Vi kan och ska inte välja bort varje sig tåg, flyg, båt eller bil.

Samtidigt är det precis det som oppositionen med Miljöpartiet i förarsätet vill. I den folkomröstning som blir verklighet om de kommer till makten ställs kollektivtrafik mot nya vägar. Oavsett utgång i en sådan folkomröstning riskerar resultatet att bli fortsatt trafikkaos. Vinner kollektivtrafiksförslaget kommer barnen få vänta på dagis medan föräldrarna sitter fast i Essingeledens bilkö. Vinner Förbifart Stockholm blir det svårt för förortens pensionärer att hitta en ledig sittplats på tågen. Därför behöver Stockholm både utbyggd kollektivtrafik och en förbifart.

Oppositionens politik minskar människors alternativ och begränsar deras rörlighet. Men det leder också till rejält höjda kostnader för alla de som trots allt är beroende av bilen för att få vardagen att gå ihop. Miljöpartiet vill nämligen höja bensinpriset med 2 kronor per liter. Enligt en ny rapport från riksdagens utredningstjänst innebär det att ett genomsnittligt svenskt hushåll får ökade utgifter för bilen med mer än 2000 kronor per år.

I praktiken blir det dock mer. Inte minst för hushåll på landsbygden, där många är beroende av två bilar och körsträckan ofta överstiger medelvärdet 1300 mil per bil och år.

En chockhöjd koldioxidskatt är därför ett dråpslag mot alla som är beroende av bilen för att få vardagen att gå ihop. 80 procent av folks resor består av att åka och handla, hämta och lämna på dagis eller skjutsa barnen på innebandyträning.

I Miljöpartiets budgetmotion finns inga förslag på att kompensera de människor som är beroende av bilen. Partiet vill till exempel inte göra några förändringar i reseavdraget, som riktar sig särskilt till människor som har långt till jobbet. Kanske beror det på att det då skulle bli uppenbart vilka effekter deras dramatiskt höjda koldioxidskatt skulle få för hushållen. Enligt Riksdagens utredningstjänst skulle reseersättningen behöva öka med nästan 5,50 kronor per mil till 24 kronor per mil, för att fullt ut kompensera konsumenten för de resor som sker till och från jobbet.

Oppositionens förslag om folkomröstning och Miljöpartiets egna linje med en kraftig bensinskattehöjning visar både på deras oförmåga att komma överens i stora framtidsfrågor och på felriktad miljöpolitik.

Centerpartiet säger ja till både Förbifart Stockholm och utbyggd kollektivtrafik. Vi gör det för att vi ser behovet av väl fungerande transportsystem där båt, flyg, tåg och bil krokar i varandra. Att välja bort ett trafikslag innebär att kedjan bryts. Därför är det inte bilen eller vägarna som ska bekämpas utan de skadliga utsläppen.

För bilens klimatpåverkan är ingen nyhet. Som alliansens gröna röst vill Centerpartiet därför se en fossiloberoende fordonspark till 2030. Det är både nödvändigt och möjligt. Men för att åstadkomma detta krävs en grön skatteväxling. Det måste ske på ett sätt som gör det möjligt för enskilda människor att ställa om, att fasa ut det fossila i takt med att de förnybara alternativen ökar.

Vi vet att en smart omställning är möjligt. 2006 hade Sverige Europas mest bensinslukande bilpark och de flesta nya bilar drevs på bensin. Efter fyra år med alliansregering tillhör Sverige de främsta länderna i världen när det gäller att minska utsläppen från nya bilar. Fyra av tio nya bilar som säljs är miljöbilar och tolv gånger så många miljöbilar rullar på våra vägar idag, jämfört med 2005. Miljöbilspremien och slopad fordonsskatt för miljöbilar, höjd koldioxidskatt och stöd till biogasmackar är några av de insatser vi genomfört i regeringen. Till detta ska läggas stora satsningar på att få fram nya miljövänliga bränslen och elbilar.

I höstens val kan man välja mellan två gröna partier och två vägar för miljöpolitiken. Centerpartiet, som är alliansens gröna röst, vill bekämpa utsläppen. Miljöpartiet i vänsteroppositionen, väljer att bekämpa bilen och vägarna.

MAUD OLOFSSON

partiledare Centerpartiet

ANDREAS OLOFSSON

miljöminister (C)