Valdagen rycker allt närmare. Många känner ett smått obehag när man står vid eller passerar pendeltågsstationer och busshållplatser. Är det här en slump? Svar nej. Detta är resultatet när fackförbundet LO med sin avsaknad av visioner och med sin välfyllda kassa ger sig in i kampen om väljarna. LO satsar på en kampanj med storbildsaffischer som föreställer alliansledarnas ansikten upp och ned i nedtonade grådaskiga färger och texter som ”Dunderdumt, Helsjukt, Knaslågt och Dumsnålt”, skrivna över deras ansikten.

Affischerna verkar vid en snabb första blick harmlösa i sina nedtonade färger. Men betraktaren känner ett diffust obehag. Ansiktena har i bildredigeringen gjorts likbleka. Ansiktena visas upp och ner. Ögonen är kalla och glasartade som resultat av reklambyråns bildredigering.

Att skapa den här typen av bilder på demokratiskt valda företrädare för svenska folket kan ifrågasättas. Är den här typen av annonsering effektiv? Ja, tyvärr annonser som skapar stämningar är effektiva för de påverkar oss på ett annat plan än det logiska. LO har valt att kamouflera sin avsaknad av egna budskap med att istället appellera till det undermedvetna.

Frågan är då om den här typen av annonsering kan anses olaglig? Hade motsvarande annonser använts i reklamsammanhang för att avskräcka från köp av en konkurrents produkter hade det med stor sannolikhet stridit mot marknadsrättens lagstiftning. Dessutom hade det troligen stridit mot lagen om namn och bild i reklam eftersom det krävs samtycke för att använda annans namn och bild i reklam. Här rör det sig om politisk annonsering i syfte att påverka betraktaren att omedvetet tänka på de ledande politikerna i Alliansen i negativ bemärkelse.

Att de utpekade politikerna eventuellt skulle kunna känna sig kränkta i att se sig själva i en blek version upp och ner har man inte tagit någon hänsyn till. För att en handling ska utgöra en förolämpning enligt brottsbalken krävs att handlingen ska vara ägnad att såra den förolämpades ära. Frågan om annonsens layout i kombination med de nedsättande ordkonstruktionerna kan uppfattas som kränkande överlåter jag till läsaren att bedöma.

Är det den här typen av valkampanjer vi vill ha? Jag undrar hur Mona Sahlin och Thomas Bodström eller för den delen Vanja Lundby-Wedin skulle reagera om den borgerliga Alliansen i en officiell politisk annonskampanj hängt deras ansikten upp och ner kombinerade med nedsättande ordkonstruktioner. Reaktionerna skulle nog i så fall komma megasnabbt.

YVONNE STEIN (FP)

jurist inom marknadsrätt och EU-rätt