Annons
X
Annons
X

Opel Astra är Årets bil – XC90 föll på målsnöret

Opel Astra blev Årets Bil 2016 i Europa, tätt följd av Volvo XC90. Ett väntat val. Men det intressanta är hur visionslösa finalistbilarna var – i en bilvärld där Google och Facebook står i startblocken. Och där myndigheter världen över drar åt tumskruvarna med utsläppsregler.

Bilsalongen i Genève 2016
Årets Biljuryns ordförande Håkan Matson bredvid Årets bil 2016 - Opel Astra.

Årets Biljuryns ordförande Håkan Matson bredvid Årets bil 2016 - Opel Astra. Foto: Jonas Fröberg

GENÈVE Så rullade den in på scenen. En röd Opel Astra – efter att Årets Bil-juryns ordförande Håkan Matson utropat Astra till vinnare med 309 poäng, tätt följd av Volvo XC90 med 294.

Bara några minuter innan ledde Volvo. Och vd Håkan Samuelsson log och skakade på huvudet i publiken.

Allt i tävlingen Årets Bil i Europa - ett av bilvärldens mest prestigefyllda priser.

Annons
X

En rörd vd för Opel Karl-Thomas Neumann talade från scenen.

– Det betyder oerhört mycket för oss.

Spänningen var stor under de tio minuter det tog att räkna alla poäng – och Volvo ledde bitvis. Bland annat röstade de tyska journalisterna på Volvon.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Annicka Troedsson är Opel Sveriges informationschef.

    – Priset är jätteviktigt som kvalitetsstämpel på nya Astra. Vi har en bra orderbank, men många svenskar väntar på kombin som lanseras i april.

    – Att slå XC90 är kul, men det hade varit okej att förlora mot den också, säger hon och skrattar.

    Ett tiotal tv-kameror stod uppradade längst bak i rummet, flera hundra journalister hade trampat otåligt i en halvtimme. Och Volvo Cars vd Håkan Samuelsson stod mitt i publiken, nervös – eftermiddagen innan salongen startar.

    Finalisterna blev klara redan i december. Och hjärtat bultade lite extra i bilsverige: Nya Volvo XC90 var som en av sju bilar finalist bland ett 30-tal bilar. Och just XC90 är den bil som Volvo Cars kanske är mest stolt över alla kategorier, eftersom man fått utveckla ända från ett rent vitt papper.

    Volvo har varit nominerad förr, och hamnade trea så sent som 2013.

    Nu blev det Opel Astra som vann i arrangemanget som också är ett slags inofficiell öppning av Genèvesalongen.

    Men finalisterna ter sig ändå visionslösa i en bilvärld som just nu skakas om i grunden av hårdare emissionskrav och hård konkurrens från nya aktörer.

    Opel Astra är oerhört viktig för Opel och en mycket duglig bil att tampas med VW Golf och Ford Focus. Men epokgörande? Nej.

    En titt på de övriga finalisterna:

    Där är Volvo XC90 den fräschaste - redan från början byggd att vara laddhybrid.

    Nya Audi A4 ser i princip ut som den gamla generationen, har ett förfinat chassi och är en kanonbil, men den är märkligt sval och har ett infotainmentsystem som känns 2005.

    Jaguar XE är det brittiska finbilsmärkets intåg i mellanklassen – och bäva månde BMW 3-serie och Mercedes C-klass. Fin väghållning men alltför plastig invändigt och miljötänk som känns lika avant garde som en repig Sony-Ericson-mobil.

    Mazda MX5, som i folkmun kallas Miata, var epokgörande 1990 när den lanserades: En frisk fläkt av avskalad körglädje i liten sportvagn från 60-talet. Senaste generationen är absolut en av de bästa hittills – som dessutom behållit sin sprittiga själ. Men egentligen är den bara mer-av-samma-bil.

    Skoda Superb är bilen som borde få märkescheferna hos Volkswagen och Audi att sova dåligt i nattens ångesttimma. Egentligen är stora Superb en bättre, mer praktisk och chosefri bil än förra årets vinnare VW Passat. Och framför allt: runt 15 000 kronor billigare. Men utan att det kittlar i kistan, för att använda björnen Baloos favorituttryck.

    BMW 7-serie har alltid stått i skuggan av Mercedes S-klass. Nya generationen av 7-serien är en nästan oförskämt kompetent bil: lättare och mer avancerad men egentligen bara mer-av-samma. Och dessutom väldigt dyr – priserna börjar på 914 000 kronor vilket i praktiken utesluter den ur tätstriden.

    Vinnaren förra året blev Passat, tätt följd av Citroën C4 Cactus och Mercedes C-klass. Passat är en bra bil på många punkter, inte minst säkerhet – men den var inget modigt val.

    Tävlingen Årets bil får det heller inte att kittla i kistan om man betänker att priset 2014 gick till Peugeot 308 som då vann över elbilarna Tesla Model S och BMW i3. Året dessförinnan gick priset till VW Golf.

    Alla är bra bilar – men innovativa? Nja. Game changers? Nej.

    Årets Bil i Europa har utsetts sedan 1964. 58 jurymedlemmar från 22 länder är med och röstar. Ett drygt 30 tal bilar fanns med i den ursprungliga bedömningen. Jan-Erik Berggren från Expressen, Tommy Wahlström från Vi Bilägare och Håkan Matson från Dagens Industri sitter med i juryn, där den sistnämnde är ordförande.

    Annons
    Annons
    Annons
    X

    Årets Biljuryns ordförande Håkan Matson bredvid Årets bil 2016 - Opel Astra.

    Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 2

    Opels vd Karl-Thomas Neumann framför Årets Bil 2016 Opel Astra.

    Foto: Jonas Fröberg Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X