Annons
X
Annons
X

Onoff begär konkurs

Hemelektronikjätten Onoff blir det första offret i priskriget.

– Det har uppstått en extrem konkurrenssituation mellan Media Markt och Elgiganten. Det har blivit ett priskrig med enorm prispress, lövtunna marginaler och pressad lönsamhet i hela branschen. I den situationen har vi inte orkat med helt enkelt, säger bolagets ordförande Sten Schröder till TT.

Totalt påverkas 67 butiker i Sverige och 1 i Finland. Butikerna i Baltikum ligger i ett separat aktiebolag och påverkas inte av konkursen. Över 900 anställda riskerar varsel när Onoff nu ansöker om konkurs.

Enligt IT24 informerade bolagets grundare Hans Westin och ordförande Sten Schröder de anställda om konkursbeslutet vid lunchtid i dag, vid huvudkontoret i Upplands-Väsby.

Annons
X

– Det är väldigt tråkigt för alla som jobbar på Onoff, men även för leverantörer och kunder. Det är vår förhoppning att de förhandlingar vi har fört under våren kommer att leda till att åtminstone delar av Onoff drivs vidare, säger Sten Schröder, styrelseordförande och delägare i Onoff, till SvD.se.

Under en lång tid har ägarna skjutit in mer allt mer kapital i Onoff. Styrelsen har under våren arbetat med att hitta lösningar, bland annat genom förhandlingar med flera intressenter om att sälja delar, eller hela Onoff.

Men prispressen mellan elektronikjättarna blev till slut för hög. Företagets egen analys är att marknaden inte kommer att förbättras inom den närmsta tiden, och såg därför inga annan utväg. Därför ansöker företaget nu om konkurs. Attunda tingsrätt har under måndagen utsett en konkursförvaltare.

Årsredovisningen från 2009 visar röda siffror. Onoff omsatte då runt 3 miljarder kronor, men drogs med en nettoförlust på 44 miljoner kronor.

– Marknaden har under väldigt lång tid varit extremt konkurrensutsatt med prispress och svag lönsamhet som följd. Det har förvärrats det senaste året och i julas blev det nästan ett priskrig mellan kedjorna, som har fortsatt under våren, säger Sten Schröder till SvD.se.

– Onoff har fått det allt tuffare, styrelsen har försökt att genom besparingsprogram hitta lösningar. Vi har också försökt sälja bolaget och fusionera det. Vi kom långt med fusionsplanerna, men gick inte hela vägen. Den affären föll i fredags. Det var tråkigt, jag trodde på den lösningen.

Än så länge har inga anställda varslats, enligt Schröder.

– Vad som händer med de anställda är upp till förvaltaren, som nu tar över ansvaret för bolaget. Min förhoppning är att han ska kunna hitta lösningar för att driva åtminstone delar av verksamheten vidare.

Jessica Wallin, presskontakt på Elgiganten, talar om den extremt hårda konkurrensen, prispressen och små marginalerna som rått i flera år på den svenska hemelektronikmarknaden.

– Det är inte förvånande om en spelare försvinner, säger hon.

Wallin tror inte att Onoffs konkursansökan kommer att påverka Elgiganten, som går med vinst, särskilt mycket.

Att elektronikmarknaden är glödhet, med hög efterfrågan bland kunderna, bidrog i slutändan till att konkurrenterna blev för starka, enligt Schröder.

– Vi säljer produkter med väldigt hög efterfrågan, det är många stora företag på marknaden och många som vill investera. Nu senast var det tyska Mediamarkt som valt att investera enorma belopp i Sverige. Elgiganten har köpts upp av brittiska Dixon, så nu har vi två av Europas största hemelektronikföretag som konkurrerar i lilla Sverige. Då blir det svårt för privatägda bolag.

Anders Dölling, enhetschef på Konsumentverket, tror att följderna för konsumenterna blir förhållandevis små. Ett undantag är de som köpt presentkort som ännu inte utnyttjats på Onoff.

– Då är man i ett dåligt läge, för ett presentkort blir värdelöst i och med att inte företaget finns kvar längre, säger Anders Dölling till TT.

En garanti som utfärdats av Onoff går också förlorade för kunden. En fabriksgaranti fortsätter dock gälla. Men kunden får vända sig till importören eller producenten i stället för till Onoff, säger Dölling.

– Och vad gäller det konsumenträttsliga, att varan går sönder inom tre år och det är ett ursprungsfel, då får man också vända sig till tillverkaren.

Den som tecknat försäkring via Onoff eller betalar via kreditinstitut kan i stället vända sig till försäkringsbolaget eller kreditbanken.

Också kunder som handlat via Onoffs nätbutik och betalat med kort men ännu inte har fått varan är skyddade.

– Då finns ju regeln i konsumentkreditlagen som gör att du kan ställa samma anspråk på kreditgivaren som på företaget. Då vänder du dig till ditt kortföretag i stället, säger Dölling.

TT

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X