Annons
X
Annons
X

Omstridd skatt har rekordstort stöd

Hatad av många, sedan bortglömd och accepterad. Sex år har gått sedan trängselskatten infördes på försök i Stockholm. Trots att det kommer att bli tuffare och dyrare för stadens bilister visar en ny undersökning att stödet är rekordstort.

Trängselskattpassagen vid Skanstull på Söder i Stockholm.

Trängselskattpassagen vid Skanstull på Söder i Stockholm. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN

”Varning! Biltullar skadar allvarligt din privatekonomi.” Så står det på banderollen vid Norrtull i Stockholm. Ett tiotal demonstranter från Motormännen, en man klädd som Bellman samt nuvarande justitieministern Beatrice Ask (M) kampanjar i kylan.

Ask skrapar vindrutor och delar ut tablettaskar. Bilister tutar till stöd och får tummen upp till svar. Det är den 3 januari 2006 och första dagen på försöket med trängselskatt. Känslorna är upprörda bland bilister, näringslivsföreträdare och politiker. Dagen innan har någon tänt eld på ett styrskåp vid trängselkamerorna i Ålkistan.

–Äntligen är detta försök som är emot folkviljan över, utropar Motormännens kampanjledare Berndt Sehlstedt ett halvår senare.

Annons
X

Men trängselskatten blev permanent och när sex år har gått är det lätt att dra paralleller till rökförbudet på krogen. Domedagsprofetiorna verkar ha pöst ihop till ett stort antiklimax.

Stödet för trängselskatten är i dag rekordstort. I en ny undersökning med 1800 stockholmare, som Carl J Hamilton, trafikforskare på Centrum för transportstudier genomfört, skulle 67 procent av invånarna i Storstockholm som har en åsikt rösta ja om det var omröstning i dag. Det kan jämföras med ett stöd på under 30 procent inför försöket.

Om intäkterna oavkortat skulle gå till kollektivtrafik säger 82 procent att de skulle rösta ja.

–Attityden har ändrats jättemycket. Dels lamslogs inte staden, dels accepterar vi ofta läget. Och så finns en förståelse för att saker är dyrare när alla vill ha dem, som med flygbiljetter, säger Carl J Hamilton.

Nu förespråkar han och kollegerna trängselskatt på Essingeleden, något som även flera tunga politiker vill införa inom kort.

– Jag tror att samma sak skulle hända där. Essingeleden stryper Stockholm, säger Carl J Hamilton.

–Med en trängselskatt väljer de som värderar en resa i rusningstid lägre än 20 kronor att åka på ett annat sätt. De som ändå kör märker att Essingeleden plötsligt fungerar.

Undersökningen visar även ett stort stöd för att anpassa avgifterna ännu mer efter trängseln, som att göra det dyrare in mot stan på morgonen.

Samtidigt som frågan är het i Göteborg, som inför trängselskatt nästa år, så säger Carl J Hamilton att många bygger sin åsikt på en felaktig bild. Skatten handlar inte om att få in mer pengar, straffa bilister eller ens om miljön.

– I grunden handlar den om att fördela en ändlig resurs, vägutrymme.

Hans forskning visar att de viktigaste faktorerna för stödet är den ideologiska hemvisten. Efter det hur man värderar sin tid och vad man betalar.

Men Carl J Hamilton menar att politiskt har fel läger varit emot.

–Det är egentligen en högerskatt, väldigt marknadsvänlig.

Trots stödet finns självklart ett missnöje. Dels skapar det ovanligt stora antalet vägarbeten trängsel, dels är kritiken stark mot tilläggsavgiften på 500 kronor för den som missat inbetalningen. En av åtta miljoner kommer från vårt slarv. Frågan är med i Trängselutredningen som presenteras i höst.

Facit efter sex års trängselskatt, på riktigt sedan 2007, är att över 3,5 miljarder kronor rullat in och avsatts till att bygga Förbifart Stockholm, samt övriga vägsatsningar, mest lokala.

Enligt Transportstyrelsen är antalet passager genom betalstationer fortfarande i snitt 18 procent färre. Det innebär att trängselskatten faktiskt har större påverkan i dag, eftersom trafiken är oförändrad, trots att invånarna blivit fler och att inflationen i praktiken sänkt avgiften.

En av dem som bytt inställning är Sten Nordin (M), finansborgarrådet i Stockholm.

–Trängselskatten var effektivare än vad både anhängare och vi som var motståndare trodde. Jag ändrade mig av tre skäl. Den fungerade, pengarna går till förbifarten och regeringen genomförde jobbskatteavdragen, säger han.

Och Moderaternas bilkramardagar verkar över. Majoriteteten i Stockholms stadshus har även aviserat att kollektivtrafik och cyklar ska prioriteras och att det ska bli svårare att parkera på gator i innerstan. Dessutom blir bilåkandet dyrare. Trängselutredningen tar upp frågan om höjda avgifter. Även om ingen avgift tas ut på Essingeleden räknas sannolikt kostnaden upp nästa år.

Sten Nordin vill vänta med en Essingeavgift, men utesluter inte höjningar.

–Kanske kan man laborera mer med variationer och göra det något dyrare i rusningstrafik.

Motormännen då? De ångrar inte sitt motstånd.

–Det är fortfarande trängsel och man ska inte betala för något man redan betalt via skatter. Många känner en uppgivenhet, men jag tror att protester kan blossa upp igen apropå Essingeleden, säger pressansvarige Mikael Höög.

Annons
X

Trängselskattpassagen vid Skanstull på Söder i Stockholm.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN Bild 1 av 1
Annons
X
X
X
X
Annons
X