Annons
X
Annons
X

Nytänd Victor Muller om åtalet: "Outhärdligt"

Victor Muller är tillbaka i Genève med en ny sportbil efter tre års tystnad. Han nekar till alla anklagelser om grova ekobrott från Saab-tiden. Och han säger att han lider med de medåtalade. "Det är fruktansvärt. Outhärdligt."

(uppdaterad)
Bilsalongen i Genève 2016
"Jag nekar till alla anklagelser. Det känns fruktansvärt. Men det är inget jag kan göra åt det. Processen har initierats av åklagaren", säger Victor Muller.

"Jag nekar till alla anklagelser. Det känns fruktansvärt. Men det är inget jag kan göra åt det. Processen har initierats av åklagaren", säger Victor Muller. Foto: Jonas Fröberg

GENÈVE Han har djupare fåror i ansiktet, det tjocka håret är gråare, men ögonen är lika vakna som förr.

Ett par veckor innan Genèvesalongen åtalades 56-årige Victor Muller för grova ekobrott i Sverige och riskerar upp till 4 års fängelse.

Nu sitter han i en orange fåtölj i sin lilla monter på Genèvesalongen. Någon meter bakom står han nya sportbil - Spyker C8 Preliator, som ännu bara finns i ett enda exemplar. Han nekar till alla brott och säger att det känns fruktansvärt med rättegången.

Annons
X

Det är sen eftermiddag. Mässan håller på att stänga när han börjar berätta sin historia.

Senast han syntes i rampljuset var just här, på Genévesalongen, för 3 år sedan. Sedan blev allt tyst. Skrivaren av dessa rader försökte få honom att prata flera gånger. Men icke.

Som så sent som i juli 2015 kom nya finansiärer in i hans sportbilsbolag Spyker.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Nu är vi skuldfria och kunde återuppta verksamheten.

    Victor Muller har gjort det till en konst att få finansiering i sista sekund. Och han blir som vanligt märkligt hemlighetsfull när vi kommer in på finansiärer. Många minns kalabaliken när han inte ville avslöja att den ryske bankiren Vladimir Antonov, senare åtalad var hans egentliga finansiär vid Saab-köpet.

    Vilka är dina finansiärer?

    – De är privata. De är alla välbeställda holländare som gått in och de vill vara anonyma.

    Han använder det engelska uttrycket ”silent investors”.

    – Jag vill inte säga mer om dem.

    Är din finansiering ordnad nu?

    – Ja, vi är skuldfria. Jag är glad över det, men jag skulle ha varit gladare om Saab Automobile fanns kvar.

    Han citerar Ferraris grundare Enzo Ferrari: "Det som ligger bakom dig spelar ingen roll."

    – Men det går inte en dag utan att jag tänker på Saab-tiden. Och rättegången gör det inte lättare.

    – Jag tänker på att mina bästa medarbetare, Jan-Åke och Kristina, lider. Det är outhärdligt.

    Vi kommer in på rättegången. Han vill först inte säga något alls om den.

    – Jag nekar till alla anklagelser. Det känns fruktansvärt. Men det finns inget jag kan göra åt det. Processen har initierats av åklagaren. Jag har försökt undvika att det skulle gå så här långt, jag har samarbetat fullt ut, men det fungerade inte.

    Brottsrubriceringen är grovt försvårande av skattekontroll. Enligt chefsåklagare Olof Sahlgren handlar det om om två fakturor på totalt drygt 30 miljoner kronor från 2011, som ska ha använts för att lösa Saabs ekonomiska problem gentemot ägaren General Motors. Brottet kan ge upp till fyra års fängelse.

    Åtalet härrör från händelserna under våren 2011 då Saab Automobile var i skriande behov av pengar.

    "Vi skulle ha kunnat hålla Saab levande. Men det var alltför svårt att övervinna svenska regeringen, Europeiska Investeringsbanken och General Motors", säger Victor Muller. Foto: Jonas Fröberg

    Den ryske bankiren Vladimir Antonov var beredd att gå in med pengar, men förbjöds av andra intressenter.

    Plötsligt kom det ändå in pengar. Totalt 3,5 miljoner euro sattes över till Saab via något som åklagaren hävdar är ett bulvanbolag. På pappret skulle bolaget – Dukelevel Holdings – importera Saabar till Ukraina. Bara några dagar senare betalades lika mycket till GM – som hade hotat att stoppa produktionen av suven 9-4x.

    Åklagaren har antytt att pengarna kommer från Vladimir Antonov?

    – Jaha, jag vill inte kommentera vad han sagt. Men notera att det var pengar som gick in till Saab – inte ut. Inte ut – in.

    Det sorlar svagt runt omkring oss.

    – Med all respekt, nu är det ett fall för rätten och jag vill inte prata mer om det. Jag har hög tilltro till det svenska rättssystemet. Nu är det upp till systemet.

    Vi kommer in på de medåtalade, förra chefsjuristen Kristina Geers och vd:n Jan Åke Jonsson.

    – För dem är det helvetet på jorden. Det är så orättvist och det är inget jag kan göra åt det. Det är hemskt.

    Han börjar prata om sin väg tillbaka med sitt sportbilsbolag Spyker, som var moderbolag till Saab Automobile. Efter Saabs stora konkurs i december 2011 blev Spyker ett ekande tomt korthus – som rasade ihop.

    – Vi hade fruktansvärt mycket skulder och inget annat, säger han och ler snett.

    I december 2012 skulle kinesiska Youngman, med vd Rachel Pang, betala in 35 miljoner euro och satsa på, bland annat, en suv.

    – De betalade bara 10 miljoner. Sedan försvann de, säger Victor Muller.

    Spyker hamnade i en lång utdragen kris. Bolaget försattes i konkurs i december 2014. Men Muller gav inte upp. Han ansökte om att komma ur konkursen.

    – Många vet inte ens om att man kan göra det, säger han och ögonen lyser.

    Nu är 10 personer är anställda direkt av Spyker. Produktion ska ske i engelska Coventry och bolaget CPP, där han också en gång började produktion år 2000. Han pratar om samarbete med flygplansbolaget Voltavolare om elmotorer och energilagring.

    De har flyttat ur de holländska lokalerna och själv bor han på Mallorca - vilket han gjort sedan 2011.

    – Jag flyttar aldrig därifrån. Jag bor med fru Annette, hon har stått vid min sida hela vägen, under hela Saabköpet och allt som hänt efteråt. Hon är underbar.

    När kommer dom i rättegången?

    – Jag har ingen aning. Det kan ta flera år. Det är hemskt.

    Ögonen tappar lyster, men den återkommer snabbt. Nästa år säger han att han hoppas kunna visa en fyradörrars Spyker med eldrift.

    Annons
    Annons

    "Jag nekar till alla anklagelser. Det känns fruktansvärt. Men det är inget jag kan göra åt det. Processen har initierats av åklagaren", säger Victor Muller.

    Foto: Jonas Fröberg Bild 1 av 2

    "Vi skulle ha kunnat hålla Saab levande. Men det var alltför svårt att övervinna svenska regeringen, Europeiska Investeringsbanken och General Motors", säger Victor Muller.

    Foto: Jonas Fröberg Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X