Ett vanligt antagande är att te är uttorkande och mer vätskedrivande än vatten. Det stämmer inte, enligt undersökningen som presenteras i European Journal of Clinical Nutrition.

I jämförelse med vatten har drycken dessutom flera extra egenskaper – enligt näringsfysiologer och forskare motverkar te hjärtsjukdomar och vissa cancerformer.

Källan till teets höga hälsofaktor tros vara flavonoider, en grupp ämnen som är kända för sina antioxidativa egenskaper.

En grupp näringsfysiologer i London har granskat studier angående hälsoeffekter efter tekonsumtion. De såg tydliga tecken på att tre, fyra koppar te om dagen kan minska risken att drabbas av hjärtinfarkt, enligt BBC News.

En del forskare tror vidare att tedrickande förebygger cancer. Beläggen för att det ska stämma är inte lika tydliga som när det gäller tesen kring te och hjärtinfarkter.

Enligt de studerade avhandlingarna finns det ännu fler eventuella fördelar med te – en tedrickare ska vara extra skyddad mot karies och plack på tänderna. Dessutom tros benmärgen bli starkare av te.

– Att dricka te är faktiskt bättre för dig än att dricka vatten, säger Carrie Ruxton, en av de hälsofysiologer som har studerat biverkningarna kring te, enligt BBC News.

Att den fluorid som finns i te är bra för tänderna och att det enligt Ruxton är en myt att te är uttorkande, betyder inte att te är en hälsodryck i alla kategorier.

Studier visar till exempel att te kan påverka kroppens egen förmåga att omvandla mat till järn. Det gör att människor med risk för anemi ska undvika att dricka te i samband med måltider.

Undersökningen bekostades av Tea Council. Carrie Ruxon betonar dock att arbetet var oberoende av finansiären.