I studien ingick drygt 2 000 norska män och kvinnor mellan 70 och 74 år. Forskarna studerade sambandet mellan kosten och resultat av kognitiva tester.
- De som äter fisk gör bättre ifrån sig i alla sex kognitiva testerna, säger David Smith vid Oxforduniversitetet i Storbritannien, huvudförfattare till studien som presenteras i American Journal of Clinical Nutrition.
Han tillägger att effekten ökar ju mer fisk de äldre äter, upp till en gräns på cirka 80 gram per dag.
Allra bäst resultat fick de som uppgav att de ofta lagade till fet eller mager fisk till middag. De fick bättre resultat i fem av de sex olika testerna av de kognitiva funktionerna, jämfört med dem som inte åt färsk fisk.
De som bara åt fiskleverolja fick bättre resultat på endast en av de sex testerna.
Forskarna föreslår nu fortsatt forskning för att ta reda på om de förbättrade förmågorna beror på vilken typ av fisk man äter eller hur den tillagas.
- För det andra behöver vi veta vilka komponenter i fisken som är betydelsefulla. Eftersom vi kom fram till att mager fisk var lika bra som fet, så är det kanske inte bara omega-3-fettsyror som ger kognitiva fördelar, säger David Smith till Reuters.
Tillskott av omega-3-fettsyror, som bland annat finns i fet fisk, har tillskrivits en rad positiva hälsoeffekter.
Tipsa andra
Läs mer
Vetenskap | Mest lästa
- Motorväg för dinosaurier hittad i Kina
- Forskarstrid slutar i rätten
- Freud fortsätter att väcka känslor
- Ekoparken måste skyddas mot utarmning
- Äggsperter har ruvat färdigt – ägget kom före hönan
- Omega-3 bra mot alzheimer
- Nya fynd från Andrée-resa hittade
- Datorer stor miljöbov
- Julen 2020 odlas skinkan i fabrik
- Machu Picchu drog till sig skattsökare

































