Tidigare forskning antyder att ett ökat chokladintag kan minska riskerna för cancer bland kvinnor med diabetes. Studien som nu genomförs vid universitetet i Norwich i östra England ska undersöka sambandet mellan kakao och cancer och kvinnorna som deltar "tvingas" därför att äta en hel chokladkaka om dagen.

Men det är inte vilken choklad som helst som det ska frossas i. En belgisk chokladkonditor har tagit fram en speciell kaka med höga halter av flavoner – en slags färgämne som finns i naturen och som har visats minska risken för cancer. Även sojabönor ingår i chokladkakan, rapporterar CNN.

De kvinnliga diabetikerna som deltar i studien får inte vara äldre än 70 år och kommer att få sina värden testade fem gånger under året.

– Hypotesen är att flavonerna kan påverka skyddet mot hjärtsjukdomar i större utsträckning än konventionell medicinering, säger Dr. Ketan Dhatariya, diabetesexpert vid Norfolk och Norwich University Hospital till CNN.

Kvinna som äter en chokladdonut.

Foto: colourbox.com

Kvinna som äter en chokladdonut.