Stränga seder är ofta djupt rotade

En av mina bekanta i Kairo, en ung aktivist som demonstrerat för frihet, tolerans och sociala rättigheter, har en mamma som är salafist. Hon är ärkekonservativ sunnimuslim, påverkad av tv-predikanter och Saudiarabiens stränga religionstolkning.

Min vän tycker mycket om sin mamma. Men alla värderingar delar de inte. När han är hemma hos föräldrarna spelar han inte musik högt. För mamman är musik syndigt – en uppfattning som får mig att tänka på kristna læstadianer.

Liksom många egyptiska salafister har denna familj levt många år i Saudiarabien. Arabiska migranter som arbetat i oljerikena vid Gulfen kommer aldrig hem likgiltiga för den saudiska religionstolkningen. Antingen är de starkt för eller starkt emot.

Min väns mamma är för.

När jag blir bjuden till deras hem i det bördiga Nildeltat dignar bordet av ingredienser hämtade direkt från familjens köksträdgård och duvslag. Där bjuds på fyllda auberginer och zucchiner, saftig kalkon och duva fylld med kryddigt ris. Vi äter soppa på vetekorn till förrätt och sallad med mynta och färsk koriander till varmrätterna.

Men en tallrik står tom. Mamman som lagt ned timmar på denna måltid sitter inte med vid bordet. Inte heller min gode väns syster sitter med; hennes plats har en kusin på fädernet tagit över. Det vore pinsamt att fråga, men jag anar att den saudiska synen på könssegregering är förklaringen.

Mahram är ett centralt begrepp i Saudiarabien. Mahram är någon som det vore blodsskam, incest, att gifta sig med. Inför den som är mahram behöver inte salafistiska kvinnor dölja sig bakom ansiktsslöjan niqab. Men kommer någon som inte är mahram på besök döljer sig salafistkvinnor i niqab för att känna sig dygdiga. Kusinen råkar vara husfaderns brorson, alltså är han inte mahram för mamman.

Kusingiften är tillåtna och därför kan inte heller systern sitta vid bordet utan ansiktsslöja. Hur gott maten än smakar, hur trevligt det än är vid bordet, avstår husets kvinnor från att äta med en niqab över ansiktet.

När vi kan talas vid mer ostört låter mamman mig förstå att hon inte har något emot dessa stränga seder. Hon känner sig ärbar. Hon ser inte heller några problem med att endast två procent kvinnor röstades in i det egyptiska parlamentet. ”Männen kan representera oss”, säger hon.

Men dottern läser på universitet och siktar på en yrkeskarriär. Mamman tvingar inte på sina barn sin egen religionstolkning. Men för att förstå hur djupt rotad konservatismen är i Egyptens traditionella miljöer måste man se att stränga seder ofta upprätthålls också av kvinnor.


  • Kopiera sidans adress
Obegränsad tillgång till SvD digital – Prova gratis i en månad!
Ebba Busch Thor, Kristdemokraternas nya, yngsta och första kvinnliga partiledare. Höll första talet

”Inte för att jag råkar vara kvinna”

5 citat

SvD listar Busch Thors skarpaste uttalanden.

”Lugnet före stormen
i lala-landet Sverige”

Cervenka

Nästa finanskris ett beställningsjobb.

Vann över IS – nu kan de återvända hem

SvD i Kobane

SvD i Kobane | Mustafa Can om att återvända till ruiner.

Webb-tv

”Söndertrasat – och där bor folk”

story

SvD:s team om starka reportageresan till Syrien.

FP: Ingen skola för EU-migrantbarn

15-åring: Jag går hellre i skolan än tigger.

Nya världsmästaren om segern: Underbart

Svenske Badou Jack tog hem boxartiteln.

Spanien dragloket
ut ur eurokrisen

SvD Insikt

Nu är eurozonen på väg tillbaka.

Boende evakueras efter bomblarm

Göteborg

Minst 100 personer bussas iväg.

Så undviker du de 5 värsta miljöfarorna

Experten tipsar

”Titta också efter i rishögen.”

Vårdmiljard ska
öka tillgängligheten

Ersätter

Ny överenskommelse undertecknad.

”Myndighetens
sak att hantera”

svd-intervju

Ministern om bristen på plan.

Brist på Jas kan hindra uppdrag

försvar

Flygvapnet har svårt att klara allt.

Saven stiger och
björken får musöron

Berglins

"Ni vet väl vad man gör då?”

Vin & Mat

Tre recept som doftar av Provence

Följ med på kulinarisk resa i rosévinets vagga.

Sanningen om Henrik
Berggrens dubbelliv

Svanells svep

Om Übermångsysslarna.