Bakom slutsatsen ligger sex olika studier med samma resultat. Riskökningen är dock inte så stor att forskarna bakom studierna anser att den motiverar särskilda hälsorekommendationer för allmänheten.
De sex studierna visar samma ökade risk för blåscancer varför forskarna utesluter någon annan faktor bakom riskökningen. I studierna ingår över 2 700 fall av cancer i urinblåsan. De flesta patienterna bor i Finland, Kanada och USA men också några patienter från Frankrike och Italien är med.
Män som drack mer än två liter kranvatten om dagen ökade sin risk för sjukdomen med 50 procent i jämförelse med dem som drack mindre än en halv liter. Bland kvinnor var inte resultatet lika tydligt.
En tredjedel av storkonsumenterna använde vattnet till kaffe och de drack minst fem koppar om dagen, vilket i sig höjer risken för blåscancer - i synnerhet om kaffedrickarna också röker. Men även sedan kaffedrickarna tagits bort ur studierna återstod en förhöjd risk bland dem som dricker mycket kranvatten.
Forskarna skriver om sitt resultat i den medicinska tidskriften International Journal of Cancers aprilnummer.
Tipsa andra



































