En statin-tablett, som sänker mängden av ohälsosamt kolesterol i blodet, räcker för att ta bort den ökade risken för hjärtattack som en ostburgare och en milkshake medför, enligt en studie av forskare vid Imperial Colege i London, som publiceras i American Journal of Cardiology.
– Statiner tar inte bort alla ohälsosamma effekter av burgare och pommes frites. Det är bättre att helt och hållet undvika fet mat. Men vi har räknat ut att i termer av sannolikheten att få en hjärtattack, kan en statin reducera risken till mer eller mindre samma nivå som snabbmat ökar den, säger Darrel Francis, som lett studien till nyhetsbyrån Eurekalert.
I Storbritannien finns det en medicin med en låg dos statin som kan köpas utan recept. Nu föreslår forskarna att statin ska delas ut gratis i snabbmatsrestauranger, på samma sätt som de bjuder på ketchup.
Men Mårten Rosenqvist, som är professorn i hjärtsjukdomar och jobbar på Södersjukhuset i Stockholm, är inte såld på idén.
– Jag har inte läst studien, men min spontana reaktion är att statiner är inte helt ofarliga. Man ska inte ta dem för att kunna äta dålig mat, säger han till SvD.se.
Han menar också att det inte är säkert att det är bättre för överlevnaden på lång sikt att äta statin tillsammans med snabbmat, även om det temporärt kan sänka blodfettet.
– Det är alltid bättre att förändra dieten än att ta läkemedel, säger Mårten Rosenqvist.









