Chatta med Trafikverket

Snön fortsätter ställa till problem för flyg-, tåg- och biltrafiken i dag. Ställ dina frågor till Trafikverket om snökaoset. Lena Engstedt, avdelningschef inom trafikledning, och Joakim Olsson, avdelningschef inom underhåll, svarar på läsarnas frågor.

6 december 2012 kl 13:59 Visa: Senast Äldsta

Hej och välkomna, chatten börjar här.
Börje K: Får ni oförtjänt mycket kritik för förseningarna, tycker ni?
Joakim Olsson, Underhåll:
Vi förstår om man blir irriterad. Men när det är så extremt väder är det svårt för oss att hinna med.
max: Varför flyttar ni bara runt snön i stan? De olika röjlagen som plogar motarbetar varandra när de bara flyttar runt snövallarna, har ännu inte sett en enda lastbil som kör bort snön men otaliga typer av traktorer, koordination är den största bristvaran här.
Joakim Olsson, Underhåll:

Hej Max. Vi ansvarar för de statliga vägarna, inte Stockholms stad. När vi snöröjer tar vi reda på snön och fraktar bort den till särskilda snötippar.

Molly: Skulle man inte kunna ha några slags plogar som man fäste på bussarna när det är sånt här väder? Kanske på taxibilar? Inte att de skulle sköta plogningen, men åtminstone få undan en del av det som kommer mellan plogningarna?
Joakim Olsson, Underhåll:

Hej Molly, intressant idé. Vet inte om det skulle funka i realiteten, men, vi tar emot idén

Janne: Varför krävs inte vinterdäck på lastbilar och bussar som på personbilar?, Det är ffa dessa som ser till att vi får en total oreda som kostar samhället stora pengar i förlorad produktion.
Lena Engstedt, Trafikledning:

Från den 1 januari träder en ny lag i kraft som ställer krav på vinterdäck för tung trafik, just det du förespråkar. Det ser vi på Trafikverket som ett mycket positivt steg i rätt riktning.

bore: varför blir det alltid kaos i trafiken i stockholm även om varningar utfärdas veckan innan,eller är det media som blåser upp det mer än vad det är
Joakim Olsson, Underhåll:
Hej! Vi är förberedda, men när det är sådant här väder så går det inte att komma i från att det blir störningar. Det är mycket trafik i Stockholmsområdet och svårt att komma åt att snöröja.
Anders: Varför dröjer det ända till Juni innan hålen i gatan blir lagade ? Jag betalar dryga 2000 kr i skatt för att hoppa och studsa som en gummiboll ? Varför betalar jag för en undermålig produkt ? Fråga 2: Vem kom på idén med att lägga brunslock mitt i körbanan ? Fråga 3: Hur kan folk sitta i köer på Essingeleden varenda jävla morgon utan att få psykbryt ? MVH Anders Bilist i Stockholm
Joakim Olsson, Underhåll: Hej Anders! Jag vet du bor, men vi har i uppdrag att laga hål skyndsamt. Bor du på en gata Trafikverket ansvarar för så kontakta vår Kundtjänst så vi kan reda ut det.
Pia: Jag läste någonstans att ni välkomnade snön i år för att ny teknik skulle förhindra förseningar. Har ni lovat att det inte skulle bli något trafikkaos när snön kom?
Joakim Olsson, Underhåll:
Hej Pia! Det går ju aldrig att lova. Men vi har varit väl förberedda i år på att röja undan efter ett sådant här oväder. Men kommer det så här mycket snö under kort tid i stark blåst så kommer vi få problem, oavsett de tekniska utvecklingar vi gjort och kommer att göra.
Niklas: Igår så satt jag fast i stuvsta i 4 timmar pga pendeltåget vägrade att köra. Ingen information om läget eller någonting kunde ni erbjuda...inte ens en kopp kaffe eller toalett... Sen tillslut så gick jag hem ca. 1,5 mil i snöstormen på oplogade vägar... (tot. ute + väntan i mer än 6 timmar) Jag kom aldrig fram till arbetet i stan överhuvudtaget... Varför kunde tågen inte vända bara så man kom hem igen? Varför var det bara pendeltågens växlar som gick sönder och inte vanliga fjärrtågens växlar? Varför hyrde ni inte in ett fjärrtåg som kunde hämta upp oss alla som satt fast? Kommer ni nu att ge mig ersättning för en förlorad arbetsdag?
Lena Engstedt, Trafikledning: Hej! Jag förstår att det var jobbigt igår, jag ska försöka svara på de av dina frågor som Trafikverket har ansvar för. Först växlarna, naturligtvis är det inte bara pendeltågens växlar som går sönder, utan fjärrtåg och pendeltågen använder samma spår. Igår när snöovädret slog till med full kraft var det många tåg som var ute i spårssystemet, det gör att vi inte bara kan vända och köra tillbaka utan det tar tid att ta hand om tågen så att vi får systemet att fungera. Vad gäller ersättningar så får man vända sig till den tågoperatören man åker med.
Felix: Är det dålig trafikplanering som gör att det blir sånt kaos som det blev igår? Kan ni bli bättre och i så fall hur?
Lena Engstedt, Trafikledning: Vi kan alltid bli bättre och därför ställer vi ofta upp på den här typen av chattar och frågestunder. Det som hände igår berodde dock främst inte på vår planering utan på att vi inte kan planera kraften i den väderlek som uppstod. En extrem klass 2 innebär stora störningar för samhället.
ELi: SMHI varnar ju i god tid- svagt att ni ej kan planera :(
Joakim Olsson, Underhåll:
Hej ELi! Som vi svarat tidigare så
har varit väl förberedda i år på att röja undan efter ett sådant här oväder. Men kommer det så här mycket snö under kort tid i stark blåst så går det inte att undvika störningar i trafiken.
Mawi M: Vad är det enskilt viktigaste för er en dag som igår?
Lena Engstedt, Trafikledning: Det enskilt viktigaste igår var att hjälpa de som sitter fast i trafiken och att inte ännu fler människor kommer ut i trafikssystemet. Därefter är det självklart att snöröjning och information ut till alla resenärer som är viktigast.
Martin: Vems ansvar är det att snöröja spår respektive perronger som trafikeras av till exempel SJ?
Joakim Olsson, Underhåll:
Hej Martin! Det är Trafikverkets ansvar att röja både perronger och spår. Vi anlitar i vår tur entreprenörer som utför jobbet åt oss.
Achmed: Jag har förståelse för att de är svårt att få undan all snö som kom då de var en rejäl mängd. Men varför i alla @##%” namn är de så svårt att lämna information? Skandal rent ut sagt att de ska vara så svårt.
Lena Engstedt, Trafikledning:

Att få ut information i ett sånt läge som rådde igår är jätteviktigt för oss, men det är också svårt och komplext. Informationsbehovet blir mycket större under en kort tid och det är olika information som behöver spridas i olika kanaler. Vi jobbar självklart på att bli ännu bättre.

Fredrik: När börjar ni att röja snö? När snöfallet avstannat eller efter en viss tid/mängd av nederbörd?
Joakim Olsson, Underhåll:
Hej Fredrik! Vi startade igång förberedelserna innan snövädret kom igång. Vi hade med andra ord snöröjare på plats redan innan snön föll eftersom vi visste att det skulle komma väldigt mycket i kombination med blåst. Sedan snöandet upphört har vi fortsatt röja för att få bort allt.
Berra: Tycker ni att folk generellt har förståelse för att det blir rörigt vid så stora oväder som i går ?
Lena Engstedt, Trafikledning: Ja, vi upplever att i det stora hela så hade information nått ut ganska brett att väderleken skulle ställa till problem så de flesta var nog beredda på att det skulle bli jobbigar om man gav sig ut än vanligt. Sen är det alltid jobbigt att befinna sig mitt i ett trafikstopp.
Abdullah: Har de senaste milda vintrarna gjort att ni har färre bilar standby än förr i tiden?
Joakim Olsson, Underhåll:
Hej Abdullah! Tvärtom, vi har bättre beredskap nu än tidigare år.
Molly: Borde ni inte utbilda, anställa fler och köpa in fler röjningsfordon etc. Tror att många arbetslösa skulle vilja ställa upp och snöröja. Har ni fått mer eller mindre resurser än tidigare?
Joakim Olsson, Underhåll:
Hej Molly! Jo, vi har fler maskiner och snöröjare i år än tidigare.
Kakan: Om snön nu ligger kvar till jul, hur tycker ni är det säkraste sättet att ta sig hem i jul (och till släktingar)? Tåg, buss eller egen bil?
Lena Engstedt, Trafikledning:

Att snön ligger kvar till jul är bara trevligt. Hur man vill ta sig hem eller till släktingar i jul ska var och en kunna välja själv. Förutsatt att vi inte har ytterligare en klass 2 varning med kraftigt snöfall och kraftig vind ska både väg och järnväg fungera.

Louise: Hur gick det för Snow removal 700 igår? Vansinnigt nyfiken på hur den fixade jobbet igår på Stockholms bangårdar.
Joakim Olsson, Underhåll:
 
Hej Louise! Den har jobbat på mycket bra i Hallsberg, Sveriges största rangerbangård. I Stockholm hade vi Snow Removals ”lillebror” som gör ett bra jobb nu.
Olle: Kan era entreprenörer tjäna pengar på att vänta med att röja eller kallas de ut av Trafikverket? Om inte, varför?
Joakim Olsson, Underhåll:
 
Hej Olle! Våra entreprenörer måste starta inom en viss tid, det står i kontrakten, annars får dom betala vite.
Niklas: Lena Engstedt varför säger ni för´seningar och oregelbunden trafik när ni helt sonika stängde av pendeltågstrafiken mellan ca 10.00 fram till åtminstone 14.00 då jag gav upp och gick därifrån...kräver inte trafik rörelse? Hade ni informerat om att ni planerade att stänga ner all trafik så hade man ju kunnat stanna hemma...!
Lena Engstedt, Trafikledning: Hej Niklas, trafiken var inte helt nere igår, även om jag förstår att du upplevde det så. De största svårigheterna hade vi just söder om stan. Vår planering var att glesa ut trafiken för att hinna röja de allra viktigaste växlarna mellan tågen och hålla trafiken igång. Vädret var dock värst mitt på dagen med bland annat en trasig växel i Älvsjöområdet som gjorde att vi fick riktigt stora problem.
Berra: Tycker ni att folk generellt har förståelse för att det blir rörigt vid så stora oväder som i går ?
Joakim Olsson, Underhåll:
Hej Berra! Jag tycker gemene man har förståelse för att vi inte kan köpa oss fria från störningar i ett sådant här väder. Men jag förstår att en dag som igår skapar stora problem för många.
Tony: Kan man någonstans få information om ungefär när en specifik gata kommer att snöröjas?
Joakim Olsson, Underhåll:
Hej Anders!
Det låter som att det är en gata som Stockholms stad ansvarar för. Kontakta dem.
Anders: Tack Jocke :) Jag kör 6 dagar i veckan mellan Årsta och Kungsholmen, via Liljeholmsbron, Hornstull och Västerbron och de senaste åren har det varit uselt undehåll på den sträckan. Det där lilla (men irriterande) hålet när man svänger vänster ner till Årsta har varit där de 3 senaste åren utan att bli lagat. Nu är jag väldigt specifik, men så ser det ut nästan överallt. Det handlar om kanske 8-10 kilo asfalt och en halvtimmes arbete. Varför ?
Joakim Olsson, Underhåll:
Hej Anders!
Det låter som att det är en gata som Stockholms stad ansvarar för. Kontakta dem.
Anna: Varför har man inte fler värmeslingor i tågväxlarna?
Joakim Olsson, Underhåll:
Hej Anna!
Vi har många värmeslingor i växlarna, men kommer det väldigt mycket snö hinner de inte smälta bort allt.
Chatten är slut! Tack Joakim Olsson och Lena Engstedt samt läsarna som hade frågor att ställa.
En sista fråga hinner vi med:
Thomas: Trafikverkets hemsida hade störningar under gårdagen och har fortfarande vissa problem. Klarar den inte belastningen av alla som vill ha information eller är det andra störningar ?
Lena Engstedt, Trafikledning: Vi hade ett otroligt tryck på vår hemsida igår. Vi har sett det på antal besök. Vi vet dock inte varför än men håller på att undersöka detta.

VÄNTEKARTAN: Hjälp oss kartlägga förseningar

TESTA DIG | Vad kan du om väder?

Vad kan du om väderprognoser?

Vad kan du om väder och film?

Vad kan du om oväder?

  • Kopiera sidans adress

Toppnyheter just nu

KD:s partiledare Göran Hägglund. LÄSARDEBATT

”KD bör locka till sig gammelmoderater”

LIVE

Läsare: Plocka högerväljare! Skriv ditt inlägg.

Malaysia: MH370- kraschen en olycka

Uttalandet öppnar för ersättning till anhöriga.

”Riksbanken borde införa negativ ränta”

Myndigheten: Schweiz har visat att det går.

Kritiken växer mot
Jan Björklund

Reaktioner

FP-röster höjs för partiledarbyte.

Höss var hans farfar: En ohygglig upptäckt

Intervju

”Muslimer dagens syndabockar.”

Ledare fick avgå efter Hitlerbild

Pagida

Kritiserad bild på Facebook väckte protester.

”Integrationstester förbjudna”

svd i bryssel

Tung EU-jurist: Tvinga invandrare göra prov olagligt.

Webb-tv

Succévisan om snopp
och snippa översätts

Har visats över 4,7 miljoner gånger på nätet.

Han avslöjade flygens dolda rabattbiljetter

svd i usa

23-årigt snille byggde succésajt.

”Kylan kopplar grepp över hela Sverige”

Omslag

SMHI: Kan handla om 25 cm snö.

Bilder som inte visats
från 1:a världskriget

Englunds nya bok

Har tidigare inte visats.

”Euforin har övergått i trötthet”

Ny bok

Skildring av livet utanför skyttegravarna.

Bildresa
<b>1935 </b>
Dagens Slussen invigs. Den klöverbladsformade anläggningen är resultatet av 40 års diskussioner, utredningar och förslag om Slussenområdet. Även för 100 år sedan var Slussenfrågan en svår nöt att knäcka.
Flera av tidens stora arkitekter ritade förslag som ratades. Till slut blev det en klöverbladsformad trafikkarusell, signerad Tage William Olsson. Klöverbladet är del av en funkismiljö, tillsammans med Katarinahissen och KF-huset.

Slussen – hur kunde det gå så snett?

Ödestimmen närmar sig. Hur gick det så fel?

FOTO: TT arkiv

Hon torterades av Gestapo – röjde inget

Hemligt

6 spionaffärer med dödlig utgång.

Ex-spion strålades till döds via te

Litvinenko kan ha mördats av politiker.

Gav sig in i politiken redan som 15-åring

Utbränd

Se Jimmie Åkessons karriär i bilder.