Bakgrunden till hälsorisken är blodgenomströmningen i levern hos fostret, visar ett brittiskt forskarlag från Southampton.

Forskarna har funnit att leverns blodcirkulation är avgörande, skriver brittiska medieföretaget BBC i sin nätupplaga. Blodcirkulationen hos fostret kan påverka leverfunktionen senare i livet.

- Studien visar hur viktigt det är för kvinnor att äta balanserad kost med både frukt och grönt, kommenterar Charmaine Griffiths vid British Heart Foundation.

De brittiska forskarna arbetar tillsammans med kolleger från Bergen och Oslo i Norge. De har undersökt om huruvida mammans diet och vikt har långtidseffekter på det växande barnet. Forskarna har mätt blodcirkulationen i fostrets lever med ultraljud i slutet av 381 kvinnors graviditet.

Barn till smala kvinnor med lite kroppsfett och till kvinnor som äter illa sammansatt kost visade sig ha förhöjd blodgenomströmning i levern.

Resultaten tyder på att den förändrade blodcirkulationen försämrade barnets förmåga att ha hand om västerländsk traditionellt fet mat - vilket ökar risken för hjärtsjukdom och diabetes.

Forskarna går nu vidare med att studera barnen i förskoleålder. Barnens tillväxt och utveckling kontrolleras då för att fastställa långtidseffekterna av leverns blodcirkulation under fostertiden.

- Barnen är helt beroende av att mamman får i sig lämpliga näringsämnen under graviditeten, kommenterar Keith Godfrey på medicinska forskningsrådet och epidemiologiska centrumet vid Southamptonuniversitets läkarutbildning.

Studierna kan leda fram till nya diagnosmetoder av risken för diabetes och hjärtsjukdom om man känner till mammans vikt och diet under graviditeten, hoppas Guttorm Haugen vid Oslouniversitetets institution för obstetrik och gynekologi.