Var tredje vill ha höjd trängselskatt

Var tredje invånare i Stockholms län tycker att trängselavgifterna bör höjas. Det visar färsk statistik från Sifo. Opinionen, som för knappt tre år sedan sa blankt nej till trängselskatt, har tvärvänt. Idag är nästan 60 procent positiva.

FOTO: SCANPIX

Stockholmarna har vant sig. I länet, där sju av tio var negativa till trängselskatten så sent som för två och ett halvt år sedan, har systemet uppenbarligen landat.

Den allmänna känslan är dock att trängseln inte är så obefintlig som statistiken ger sken av, vilket också visar sig tydligt när SvD/Sifo frågar invånarna i Stockholms län hur hög trängselavgiften bör vara. Var tredje person kan nämligen tänka sig att betala ännu mer, för att köa ännu mindre.

Idag kostar en passering som mest 20 kronor. 34 procent av de tillfrågade tycker alltså att en rimlig nivå för avgiften ligger högre än så. 9 procent anser till och med att det bör kosta ”mer än 50 kronor” att passera tullarna.

– När man diskuterar den här typen av frågor så har allmänheten ofta principiella uppfattningar och åsikter. En sådan skulle till exempel mycket väl kunna vara att avgifterna borde vara ännu högre, säger Birger Höök, chef för Vägverkets trafikregister, och ansvarig för myndighetens arbete med trängselskatten.

– Om du ställer samma fråga i samband med att ett sådant förslag blir faktisk verklighet och det därmed börjar svida i plånboken på riktigt, så får du nog inte samma svar.

Risken för chockhöjda priser är dock inte överhängande. Den moderata majoriteten i Stockholms stad har visserligen föreslagit regeringen ett system därdet kostar mer att köra en gammal bil, utan katalysator eller partikelfilter, genom tullarna men Vägverket har ”inga konkreta planer” på att justera avgiftsnivåerna över huvud taget. Och i den promemoria med kompletteringar som finansdepartementet nyligen skickade ut på remiss finns heller inga sådana tankegångar.

– Även om avgifterna givetvis måste följa inflationen så handlar det här nog snarare om att de som tjänar bra kan tänka sig att lägga upp mer pengar för att få ännu kortare köer. Jag är inte så säker på att en ensamstående sjuksköterska med två barn är beredd att göra detsamma, säger Carl Cederschiöld, regeringens förre trafikförhandlare och den som fick i uppdrag att ta fram de praktiska formerna för trängselavgiften. Trängselskattens historia är kort – och händelserik. Så sent som i december 2005 var projektet fullständigt uträknat i opinionen.

I en Sifoundersökning
från samma månad sa 69 procent av invånarna i Stockholms län nej till biltullarna och på vissa håll rådde nästan upprorsstämning. En känsla som knappast avtog i styrka när det senare stod klart att kranskommunernas röster inte skulle räknas in i slutresultatet. ”Jag känner mig lurad” dundrade Nynäshamns socialdemokratiske kommunalråd, och talade till och med om att begära skadestånd å sin kommuns vägnar.

För när folkomröstningen genomfördes i samband med det vanliga valet den 17 september 2006 så var det bara Stockholms stads ja som spelade någon reell roll. Ytterområdena fullföljde visserligen sina voteringar de också men deras kompakta nej – drygt 60 procent ville inte ha någon trängselskatt – ignorerades. Knappt ett år senare permanentades trängselskatten.

Men sedan dess har alltså någonting hänt. När Sifo på nytt frågar drygt 1000 invånare i länet om de tycker det ska vara avgiftsbelagt att köra in i Stockholms stad, så är resultatet det rakt motsatta. Sex av tio säger nu ja till trängelskatten.

– Jag tror det beror på att folk ser att systemet fått önskad effekt. Det är rimliga förhållanden, tekniken fungerar och framför allt så har det påverkat trafiken till det bättre. Det märker ju alla av, säger Carl Cederschiöld.

  • Kopiera sidans adress

SÅ VILL REGERINGEN ÄNDRA LAGEN

• Det miljöbilsundantag, som i lagens nuvarande form är tänkt att gälla fram till den 31 juli 2012, avvecklas från och med den 1 januari 2009.

• Lidingöregeln, som idag undantar viss trafik till och från Lidingö, slopas. Istället tas tullstationerna på vägen ut mot kommunen bort helt och hållet. De som kör mellan Lidingö och Stockholms stad behöver med andra ord inte betala. Det måste däremot de som kör till kommunen utifrån.

• Förbud mot fordon med obetalda trängselskatter införs.

DETTA HAR HÄNT

2002 Dåvarande finansborgarrådet Annika Billström (s) lovar inför valet att det inte blir några biltullar "under den kommande mandatperioden". Efter valsegern några veckor senare kommer dock s, v och mp överens om ett ettårigt försök med miljöavgifter.

2 juni 2003

Kommunfullmäktige i Stockholms stad godkänner ett försök med miljöavgifter.

16 juni 2004

Riksdagen röstar igenom den första propositionen om trängselskatt.

9 juli 2004

IBM får uppdraget att bygga systemet.

2004-2005

Vägverkets upphandling underkänns i flera rättsinstanser och när den slutligen godkänns så är projektet rejält försenat.

3 januari till 31 juli 2006

Trängselskatten prövas. I januari sjunker antalet passager med 28 procent.

17 september 2006

I samband med det vanliga valet röstar invånarna i Stockholms stad ja till trängselskatt. 14 kranskommuner röstar nej.

1 augusti 2007

Trängselskatten permanentas.

NYA SÄTT ATT BETALA

• E-avi – en elektronisk avi går direkt till banken.

• Autogiro – trängselskatten dras automatiskt en gång i månaden. Observera att de autogiroavtal som slöts före den 1 juli 2008 inte gäller längre. Du måste själv beställa ett nytt.

• Löpande faktura – en sammanställning av den senaste månadens passager skickas direkt hem till bilägaren.

• Från 1 augusti är det inte längre möjligt att betala trängselskatten hos vare sig Pressbyrån eller 7-eleven.

• Om skatten inte betalas i tid får du en tilläggsavgift på 500 kronor.

• För mer information ring Vägverkets kundtjänst på 0771-29 29 29.

PLANER PÅ VÄGAVGIFTER I SKÅNE OCH GÖTEBORG

I både Skåne och Göteborgsområdet finns det mer eller mindre långtgående planer på att dra igång egna vägavgiftsprojekt.

– I Skåne har vi framför allt problem med den tunga trafik som kommer från färjorna och tar mindre vägar upp genom regionen. Det skulle vi kunna leda om på det här sättet, säger Lars Örnfeldt, vägdirektör Vägverket region Skåne.

I Göteborg har man enligt Marianne Nyberg, ställföreträdande regionchef, talat om att finansiera diverse nödvändiga vägprojekt med hjälp av en liknande skatt.

– Frågan har diskuterats bland politikernas ett tag nu men det senaste året har resonemanget blivit mycket mer påtagligt, säger hon.

Visa mer fakta
Obegränsad tillgång till SvD digital – Just nu 2 månader helt gratis!
Visa kommentarer

Välkommen att säga din mening på SvD.se. Våra regler är enkla: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. För att få kommentera på SvD.se måste du registrera ett konto med Disqus eller använda ett befintligt konto på Facebook, Google, Yahoo eller OpenID. Läs reglerna i sin helhet Vänliga hälsningar, Fredric Karén, chef SvD.se

Toppnyheter just nu

Christer Gardell, Kerstin Hessius och Susanna Campbell. Tycker till

Direktörerna: Gräv ner stridsyxan S och M

Näringslivstopparna vill se samarbete mellan blocken.

Hemligheten bakom SD:s stora framgång

Professor: Inte längre starka bland unga män.

Valus teknikansvarige förbryllad

Underskattning

Därför missades mätningarna SD-lyft.

De slåss om att få
bli nya ministrar

Nya regeringen

Juholt utlovad ”uppdrag”.

Här är Stockholms politiska tunnelbana

Se hur din station röstade – linje för linje.

M-kommunalråd röstade på MP

Hörby

”Det parti som stämmer bäst överens med det jag står för.”

”Uppenbart att S tar ansvar för Sverige”

BRÄNNPUNKT DIREKT

Läsardebatt – S nobbar V.

Sverige – om schweizarna får välja

kolumn

Vill bo granne med svenskarna.

Ny rekordnivå för Stockholms borätter

”Stark marknad”

Uppåt även i Göteborg.

Hanna Stjärne
blir ny vd för SVT

Ny chef

Upsala Nya Tidnings chefredaktör blir ny vd.

”Tidig diagnos hade gjort vägen lättare”

Tufft

Fick tips om stöd via bloggandet.

Här kan du göra must av dina äpplen

Säsong

Trenden med närodlat växer.

Ewerlöf guidar till de tuffa backarna

Löpning

Sista rycket inför Lidingöloppet.