Stockholm satsar på cykelbanor

Ett sammanhållet cykelbanenät och bättre korsningar är några av trafikborgarrådet Ulla Hamiltons (M) förslag som ska göra Stockholm till en smidigare och säkrare stad för cyklister.

Grafik

  • Det verkar som att du inte har flash installerat?

    För att se grafiken behöver du Macromedia Flash Player. Den kan laddas ner gratis här:

    Hämta Flash

Tipsa och dela

Våren har redan börjat göra sig påmind i huvudstaden och om några månader kommer cykelbanorna att fyllas med stockholmare som väljer att trampa sig till och från jobbet eller skolan.

Stockholm kommer alltid att vara för litet.

Ulla Hamilton

På torsdagen presenterade Ulla Hamilton en cykelplan som bland annat innebär att cykelbanorna byggs ut till ett nät över Stockholm.

– Det största problemet idag är att det inte finns ett sammanhängande cykelnät som håller en bra standard hela vägen och har tydlig skyltning, säger Ulla Hamilton.

I nuläget används cykel till 8 procent av alla resor i Stockholm i högtrafik och målet är att andelen ska öka till 15 procent. Men redan i dag kan det bli rejält trångt på cykelbanorna.

– Stockholm kommer alltid att vara för litet, och man måste använda utrymmet på bästa sätt. Visar det sig att det ändå blir för trångt får man fortsätta förbättra, säger Hamilton, som menar att satsningen kommer att bidra till mindre utrymme för bilisterna.

Planen ska finansieras av cykelmiljarden som klubbades i budgeten 2012 och som ska gå till cykelsatsningar fram till 2018. Den är en del i den framkomlighetsstrategi som ska öka andelen kollektivtrafikanter, gångare och cyklister i Stockholm till 2030.

Tanken är att arbetet med cykelbanorna ska inledas i slutet av 2012.

Planen innehåller också säkrare korsningar för cyklister och cykelparkeringar, och Hamilton efterlyser en lagändring så att det blir tillåtet att cykla mot enkelriktat och svänga höger vid rött ljus.

Stefan Nilsson är gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms stad. Han kallar planen ett steg i rätt riktning.

– Samtidigt efterlyser vi en tydligare tidsplan kopplad till en summa pengar, så att man garanterar att det verkligen genomförs. Vi tycker också att det behövs ett finmaskigare cykelnät än i den här planen.

Cykelplanen innehåller 77 kilometer ny cykelbana och breddning av 212 kilometer cykelbana som finns redan idag.

  • Kopiera sidans adress
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!

Toppnyheter just nu

EU-kommissionens nya ordförande Jean-Claude Juncker har inte lyckats med sitt första uppdrag, skriver artikelförfattarna. Brännpunkt

”Därför röstar vi nej
till EU-kommissionen”

MP: Icke jämställd, sviker miljöpolitiken, jävsproblem.

”En ironisk ton kan spåras i ryska svaren”

Laurén: Förnuft inte alltid vägledande i Kreml.

Villaägare kan förlora tusenlappar på dyr el

el

Straffar sig att inte göra något aktivt val.

Jordens hetaste september uppmätt

Årets september var den hetaste månaden globalt sedan mätningarna startade 1880, uppger den amerikanska myndigheten NOAA, som övervakar tillståndet i haven och atmosfären.

Storbrand kämpades ned i Gamla stan

50 brandmän

”Hela området ett riskobjekt.”

”It-minister bör vara ett heltidsarbete”

Brännpunkt

”Fel att bostadsministern sköter it vid sidan om.”

Ny aktiebluff lurar sparare på pengar

ekobrott

FI varnar för bedragare: ”Vem som helst kan drabbas”.

Även dialogen kräver en haverikommission

Krönika

PR-fiaskot runt Slussen.

Havererad SD-grupp återuppstår i EU

Farage:

”Föraktligt beslut att stänga ner oss.”

Utmärkt S-märkt adelskalender

Recension

Partiledaren som klev in i kylan.

Pekas ut som en av de drivande

Suhonens bok: De deltog i spelet bakom Juholts fall.

En banan om dagen gör dig gladare

Fruktstund

10 anledningar att äta banan.

”Jag gick tyvärr
ut lite för hårt”

Löpning

Nina om sitt tuffa lopp.