Våren har redan börjat göra sig påmind i huvudstaden och om några månader kommer cykelbanorna att fyllas med stockholmare som väljer att trampa sig till och från jobbet eller skolan.

Stockholm kommer alltid att vara för litet.

Ulla Hamilton

På torsdagen presenterade Ulla Hamilton en cykelplan som bland annat innebär att cykelbanorna byggs ut till ett nät över Stockholm.

– Det största problemet idag är att det inte finns ett sammanhängande cykelnät som håller en bra standard hela vägen och har tydlig skyltning, säger Ulla Hamilton.

I nuläget används cykel till 8 procent av alla resor i Stockholm i högtrafik och målet är att andelen ska öka till 15 procent. Men redan i dag kan det bli rejält trångt på cykelbanorna.

– Stockholm kommer alltid att vara för litet, och man måste använda utrymmet på bästa sätt. Visar det sig att det ändå blir för trångt får man fortsätta förbättra, säger Hamilton, som menar att satsningen kommer att bidra till mindre utrymme för bilisterna.

Planen ska finansieras av cykelmiljarden som klubbades i budgeten 2012 och som ska gå till cykelsatsningar fram till 2018. Den är en del i den framkomlighetsstrategi som ska öka andelen kollektivtrafikanter, gångare och cyklister i Stockholm till 2030.

Tanken är att arbetet med cykelbanorna ska inledas i slutet av 2012.

Planen innehåller också säkrare korsningar för cyklister och cykelparkeringar, och Hamilton efterlyser en lagändring så att det blir tillåtet att cykla mot enkelriktat och svänga höger vid rött ljus.

Stefan Nilsson är gruppledare för Miljöpartiet i Stockholms stad. Han kallar planen ett steg i rätt riktning.

– Samtidigt efterlyser vi en tydligare tidsplan kopplad till en summa pengar, så att man garanterar att det verkligen genomförs. Vi tycker också att det behövs ett finmaskigare cykelnät än i den här planen.

Cykelplanen innehåller 77 kilometer ny cykelbana och breddning av 212 kilometer cykelbana som finns redan idag.