SL utreder pendeltåg till Arlanda

Pendeltåg inifrån Stockholm och södra förorterna till Arlanda, utan byte. Det kan bli verklighet om politikerna får som de vill. SL:s ordförande har fått uppdrag att förbättra kollektivtrafiken till Arlanda.

Planerna har stöd hos SL:

– Vad trevligt, säger Helena Sundberg, som är planeringschef på SL.

Men hon vågar inte säga när planerna kan bli verklighet. Men utredningen ska gå fort, redan i april ska ett förslag läggas fram.

Arlanda är inte bara en storflygplats utan också ett stort arbetsområde med mer än 15 000 arbetsplatser. Därför finns området ständigt med i SL:s planering, med ett lite större ryck då och då.

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm tycker att pendeltåg till Arlanda skulle vara en bra idé.

Men redan nu kan man faktiskt ta pendeln från Stockholm till Arlanda, om man byter i Upplands Väsby och betalar 75 kronors tillägg. Man byter till pendeltågen från Upplands lokaltrafik som förlängdes i halvtimmestrafik söderut till Arlanda för några år sedan.

– Herregud, då är det bara en liten snutt emellan, då borde vi kunna binda ihop våra system! Så tänkte vi från båda håll, och resultatet blev att Upptågen fortsatte till Upplands Väsby, berättar Helena Sundberg. Men vi blir ju aldrig färdiga, det här är ju ett ständigt pågående arbete.

En annan förbättring är att alla pendeltåg till Märsta nu har en bussanknytning till Arlanda flygplats. Så med flygbussar och expresståget finns det nu olika sätt och inte minst olika prislägen att ta sig ut till flygplatsområdet.

Men bättre kollektivtrafik är också nödvändig för att flyget ska kunna expandera. Redan 2009 kan Arlanda slå i taket för koldioxidutsläppen, och då måste flygtrafiken enligt gällande avtal frysas. Men ungefär hälften av koldioxidutsläppen som belastar flygplatsen kommer från biltrafiken. Därför är en minskning av biltrafiken viktig.

För att SL:s pendeltåg ska få köra till Arlanda krävs dock en ny överenskommelse med Arlanda express. Hittills har företaget tagit ut en avgift för de andra företag som använder spår och stationer.

– Avgiften per passagerare är i dag mellan 40 och 50 kronor, och för flygplatsanställda 5 kronor, säger Per Thorstensson, vd för Arlanda express.

Han välkomnar SL på de spår som företaget byggt och finansierat:

– Vi är odelat positiva. Vi vill att folk ska resa miljövänligt till Arlanda.

  • Kopiera sidans adress
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!

Toppnyheter just nu

Löfven om Johanssons död: Jag saknar honom

SORG

Göteborgs starke man Göran Johansson blev 69 år.

Nordkoreanska skolbarn som arbetar med att fylla igen potthål på en väg i norra Hamgyong provinsen. Bildspecial

Unika bilder inifrån Nordkorea

Fotograf kunde åka på resa på nordkoreanska landsbygden.

Så påverkas du av
den nya budgeten

Ekonomi

Barnfamiljer och höginkomsttagare.

Försvaret jagade ryskt spionflygplan

MOT SVERIGE

Planet kränkte Estlands luftrum.

Persbrandt låter karisman glittra

Maximteatern

Fröjd att se Mikael Persbrandt i "Dödsdansen".

Eniro rasade efter
uppgifter om avhopp

kris

Ner 20 procent innan handelsstopp.

”Känner mig som
en trappistmunk”

Berglins

Om svenska mäns sexualvanor.

Bröllopsdatumet spikat: ”Stor dag”

Carl Philip

Gifter sig i Slottskyrkan i sommar.

Se Carl Philips och Sofias år ihop

Bildspecial

Paret på bröllop, dop och hockeymatch.

”Rysk James Bond infiltrerar Sverige?”

Ubåtsjakten

Spionromantik i utländsk media.

”Kalla kriget-scener i Stockholm”

utländsk media

Skapar rubriker världen över.

Programledaren
om påhoppen

Kultursvepet

"Vägrar reduceras".

Klarar du mattedelen på högskoleprovet?

2 dagar kvar

Kan du kvantitativa jämförelser?