SL utreder pendeltåg till Arlanda

Pendeltåg inifrån Stockholm och södra förorterna till Arlanda, utan byte. Det kan bli verklighet om politikerna får som de vill. SL:s ordförande har fått uppdrag att förbättra kollektivtrafiken till Arlanda.

Planerna har stöd hos SL:

– Vad trevligt, säger Helena Sundberg, som är planeringschef på SL.

Men hon vågar inte säga när planerna kan bli verklighet. Men utredningen ska gå fort, redan i april ska ett förslag läggas fram.

Arlanda är inte bara en storflygplats utan också ett stort arbetsområde med mer än 15 000 arbetsplatser. Därför finns området ständigt med i SL:s planering, med ett lite större ryck då och då.

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm tycker att pendeltåg till Arlanda skulle vara en bra idé.

Men redan nu kan man faktiskt ta pendeln från Stockholm till Arlanda, om man byter i Upplands Väsby och betalar 75 kronors tillägg. Man byter till pendeltågen från Upplands lokaltrafik som förlängdes i halvtimmestrafik söderut till Arlanda för några år sedan.

– Herregud, då är det bara en liten snutt emellan, då borde vi kunna binda ihop våra system! Så tänkte vi från båda håll, och resultatet blev att Upptågen fortsatte till Upplands Väsby, berättar Helena Sundberg. Men vi blir ju aldrig färdiga, det här är ju ett ständigt pågående arbete.

En annan förbättring är att alla pendeltåg till Märsta nu har en bussanknytning till Arlanda flygplats. Så med flygbussar och expresståget finns det nu olika sätt och inte minst olika prislägen att ta sig ut till flygplatsområdet.

Men bättre kollektivtrafik är också nödvändig för att flyget ska kunna expandera. Redan 2009 kan Arlanda slå i taket för koldioxidutsläppen, och då måste flygtrafiken enligt gällande avtal frysas. Men ungefär hälften av koldioxidutsläppen som belastar flygplatsen kommer från biltrafiken. Därför är en minskning av biltrafiken viktig.

För att SL:s pendeltåg ska få köra till Arlanda krävs dock en ny överenskommelse med Arlanda express. Hittills har företaget tagit ut en avgift för de andra företag som använder spår och stationer.

– Avgiften per passagerare är i dag mellan 40 och 50 kronor, och för flygplatsanställda 5 kronor, säger Per Thorstensson, vd för Arlanda express.

Han välkomnar SL på de spår som företaget byggt och finansierat:

– Vi är odelat positiva. Vi vill att folk ska resa miljövänligt till Arlanda.

  • Kopiera sidans adress
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!

Toppnyheter just nu

Sovjetiska marinfartyg grupperade sig vid den svenska territorialvattengränsen. Jägarsoldater, fartyg och flyg sattes in i den svenska bevakningen av ubåten. Bildlista

Svenska ubåtsjakter som gått till historien

Pågående jakt på Östersjön väcker minnen av kränkningar.

”Ryssland har starkaste motiven”

Chatt

Försvarsforskare om ryska strategin i Östersjön.

”Ny M-ledare bör vara socialkonservativ”

DEBATT

Vilka egenskaper bör M-ledaren ha? Så tycker SvD.se-läsarna.

Andersson: Banker kan bidra till skolan

Ministern ser möjlighet till skatteinkomster.

Starka familjeband
leder till isolering

Förlorad generation

"Utbrett fenomen".

”Livet var riktigt jävla piss”

Hemmasittare

Joel vägrade gå till skolan.

Budgivning stressar kvinnor mer än män

Bostad

”Behöver inte vara en nackdel.”

Eli tar stora steg
mot pophimlen

Veckans skivor

”Vassa stråk av r&b.”

Expressen säger upp alla sina fotografer

Över 60 tjänster försvinner i sparpaket.

”Är du vältränad – eller övertränad?”

Träning

Allt fler anammar elittänkandet.

4 dagar kvar: Vad betyder rationell?

Högskoleprovet

Träna på vårens orddel.

”Inget man bara snyter ur näsan”

Löpning

Så gick det för gänget.