SL utreder pendeltåg till Arlanda

Pendeltåg inifrån Stockholm och södra förorterna till Arlanda, utan byte. Det kan bli verklighet om politikerna får som de vill. SL:s ordförande har fått uppdrag att förbättra kollektivtrafiken till Arlanda.

Planerna har stöd hos SL:

– Vad trevligt, säger Helena Sundberg, som är planeringschef på SL.

Men hon vågar inte säga när planerna kan bli verklighet. Men utredningen ska gå fort, redan i april ska ett förslag läggas fram.

Arlanda är inte bara en storflygplats utan också ett stort arbetsområde med mer än 15 000 arbetsplatser. Därför finns området ständigt med i SL:s planering, med ett lite större ryck då och då.

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm tycker att pendeltåg till Arlanda skulle vara en bra idé.

Men redan nu kan man faktiskt ta pendeln från Stockholm till Arlanda, om man byter i Upplands Väsby och betalar 75 kronors tillägg. Man byter till pendeltågen från Upplands lokaltrafik som förlängdes i halvtimmestrafik söderut till Arlanda för några år sedan.

– Herregud, då är det bara en liten snutt emellan, då borde vi kunna binda ihop våra system! Så tänkte vi från båda håll, och resultatet blev att Upptågen fortsatte till Upplands Väsby, berättar Helena Sundberg. Men vi blir ju aldrig färdiga, det här är ju ett ständigt pågående arbete.

En annan förbättring är att alla pendeltåg till Märsta nu har en bussanknytning till Arlanda flygplats. Så med flygbussar och expresståget finns det nu olika sätt och inte minst olika prislägen att ta sig ut till flygplatsområdet.

Men bättre kollektivtrafik är också nödvändig för att flyget ska kunna expandera. Redan 2009 kan Arlanda slå i taket för koldioxidutsläppen, och då måste flygtrafiken enligt gällande avtal frysas. Men ungefär hälften av koldioxidutsläppen som belastar flygplatsen kommer från biltrafiken. Därför är en minskning av biltrafiken viktig.

För att SL:s pendeltåg ska få köra till Arlanda krävs dock en ny överenskommelse med Arlanda express. Hittills har företaget tagit ut en avgift för de andra företag som använder spår och stationer.

– Avgiften per passagerare är i dag mellan 40 och 50 kronor, och för flygplatsanställda 5 kronor, säger Per Thorstensson, vd för Arlanda express.

Han välkomnar SL på de spår som företaget byggt och finansierat:

– Vi är odelat positiva. Vi vill att folk ska resa miljövänligt till Arlanda.

  • Kopiera sidans adress
Obegränsad tillgång till SvD digital – Prova gratis i en månad!

Toppnyheter just nu

Sture Bergwall, som nu en är fri man, här med advokaten Anwar Osman. REPLIK

”Lambertz bortser
från fel i metoder”

Docent: På sätt och vis ger han mig rätt i boken.

”Quickärendet en stor villfarelse”

Brännpunkt

Lambertz: Fullt av myter och osanningar.

Webb-tv

”De gräver efter
spillror av levda liv”

Ljud och bild

Hör Mustafa Can berätta om återvändarna i Kobane.

Vann över IS: nu kan de återvända

Logga in och läs

SvD tillbringade en vecka i Kobane.

”Tigrarna” växer –
nu vässar de klorna

Sydostasien

Ledarna samlas för toppmöte.

Fritagne svensken: ”Vi mår bra”

Gisslan i Syrien sedan 2013 – har nu återförenats med sina familjer.

”Ett av de hatiska mejlen stack ut”

Karén

Vill inte ha sin sköra värld förstörd.

”Fastighetsskatten kommer inte ändras”

Andersson efter slopade amorteringskravet.

Sorgesång över den engelska överklassen

Kritikessä

"En av de mest kompletta romaner som skrivits".

”En av världens bästa tv-serier”

Bildspecial

Se bilder från inspelningen av ”Brideshead”.

Alla har vi något
skit att dras med

Berglins

Om tvånget som ökar vid motgång.

Flyktingutgift naggar bistånd

Lövin: För diskussion om hur kostnaderna kan minskas.

”Socialtjänsten nära
ett sammanbrott”

Larm

Stressen och kraven får många att sluta.

Hälsan tvingar Marit Paulsen att sluta

Lämnar politiken

”Felet är en gammal kropp.”

Bilder
<b>Sovjetisk invasion av Sverige </b> heter en nyutkommen bok som visar hur Sverige kartlades under kalla kriget. Ämnet är aktuellt – Säpo slog nyligen fast att Ryssland samlar in nya kartor över Sverige. SvD visar här ett urval av de detaljerade invasionskartorna, inklusive några missar. En av de större är den märkt objekt 243 på kartan över Fredrik Reinfeldts hemort Täby – en tunnelbanestation som inte finns, vid Tibblehallen. Planerna på en utbyggnad av t-banan till Täby förverkligades aldrig. Enligt författaren är bedömningen att offentliga handlingar ligger till grund för denna karta. ”Man tänkte sig väl kanske inte att en plan i Sverige, detta fantastiska infrastrukturland, inte skulle bli verklighet. Kanske räknade man kallt med att det kommer att bli av så det är lika bra att vi lägger in det på kartan”, säger militärhistorikern Lars Gyllenhall. <b>Nästa bild: </b>Spion eller dykare såg till att det blev rätt i Göteborg.

Sovjetisk kartfadäs förbryllar expert

Expert om sovjetiska målen i Sverige.

FOTO: SMB