SL utreder pendeltåg till Arlanda

Pendeltåg inifrån Stockholm och södra förorterna till Arlanda, utan byte. Det kan bli verklighet om politikerna får som de vill. SL:s ordförande har fått uppdrag att förbättra kollektivtrafiken till Arlanda.

Planerna har stöd hos SL:

– Vad trevligt, säger Helena Sundberg, som är planeringschef på SL.

Men hon vågar inte säga när planerna kan bli verklighet. Men utredningen ska gå fort, redan i april ska ett förslag läggas fram.

Arlanda är inte bara en storflygplats utan också ett stort arbetsområde med mer än 15 000 arbetsplatser. Därför finns området ständigt med i SL:s planering, med ett lite större ryck då och då.

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm tycker att pendeltåg till Arlanda skulle vara en bra idé.

Men redan nu kan man faktiskt ta pendeln från Stockholm till Arlanda, om man byter i Upplands Väsby och betalar 75 kronors tillägg. Man byter till pendeltågen från Upplands lokaltrafik som förlängdes i halvtimmestrafik söderut till Arlanda för några år sedan.

– Herregud, då är det bara en liten snutt emellan, då borde vi kunna binda ihop våra system! Så tänkte vi från båda håll, och resultatet blev att Upptågen fortsatte till Upplands Väsby, berättar Helena Sundberg. Men vi blir ju aldrig färdiga, det här är ju ett ständigt pågående arbete.

En annan förbättring är att alla pendeltåg till Märsta nu har en bussanknytning till Arlanda flygplats. Så med flygbussar och expresståget finns det nu olika sätt och inte minst olika prislägen att ta sig ut till flygplatsområdet.

Men bättre kollektivtrafik är också nödvändig för att flyget ska kunna expandera. Redan 2009 kan Arlanda slå i taket för koldioxidutsläppen, och då måste flygtrafiken enligt gällande avtal frysas. Men ungefär hälften av koldioxidutsläppen som belastar flygplatsen kommer från biltrafiken. Därför är en minskning av biltrafiken viktig.

För att SL:s pendeltåg ska få köra till Arlanda krävs dock en ny överenskommelse med Arlanda express. Hittills har företaget tagit ut en avgift för de andra företag som använder spår och stationer.

– Avgiften per passagerare är i dag mellan 40 och 50 kronor, och för flygplatsanställda 5 kronor, säger Per Thorstensson, vd för Arlanda express.

Han välkomnar SL på de spår som företaget byggt och finansierat:

– Vi är odelat positiva. Vi vill att folk ska resa miljövänligt till Arlanda.

  • Kopiera sidans adress
Prova SvD digital – 3 månader för 99 kr

Toppnyheter SvD.se

SvD offert

Gör som 89476 stockholmare. Få offerter från företag nära dig - HELT GRATIS!

Populärt i Stockholm just nu:

Badrumsrenovering

Renovera eller bygga nytt badrum

Målare

Erfarna målare för ett snyggare hem

Flytthjälp

Snabba och pålitliga flyttfirmor

Flyttstädning

Hitta billig och effektiv städhjälp

Hemstädning

Rent hem snabbt och tryggt

+ Se alla kategorier

Länspolismästare Klas Johansson och områdeschef för polisområde i mellersta Skåne Thomas Nilsson, under en presskonferen om polisens register med romska namn. Protester på Mynttorget i Stockholm. SKÅNEPOLISENS REGISTER

Registrerade romer väntas få skadestånd

Chef på SIN: Vi har konstaterat allvarliga fel.

Wallenbergarna
ratar budet på Scania

svd avslöjar

Rejält bakslag för Volkswagen.

Inget brott att släppa Mesut Sahindal

DÖDSSKOTT

Åklagare slipper förundersökning.

Webb hanterar såpa och bovar med finess

Veckans filmer

The amazing Spider-Man 2.

”Strandskyddet
är alltför stelbent”

Brännpunkt

Kräver staten gör översyn.

Reallönen i Sverige stiger mest i EU

Lön

Men våra grannar i Norge är snäppet värre.

Så mycket har pensionärer ”tappat”

INKOMSTGAP

Vuxit sedan jobbskatteavdraget.

Vinnare och förlorare i vårbudgeten

Vem drabbas

Lågstadieläraren – pensionären – tobakshandlaren.

Rejäl men sjunkande vinst för Millennium

Litteratur

Stieg Larsson-bolag tappar.

Turkiet skärper sina passregler för inresa

Nya direktiv gäller för svenskarnas charterfavorit.