För bara en vecka sedan presenterade SL sitt nya smarta Access-kort vid ett massmedieevenemang. ”Vi är på upploppsrakan”, sade SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm då. 1 november nämndes som ett datum då systemet skulle tas i bruk.

På torsdagen fick personalen besked om att den planerade utbildningen skjuts upp på obestämd framtid. Eftersom tusentals människor ska lära sig hantera det nya systemet skulle utbildningen rulla under sex veckor mellan 17 september och 30 oktober.

SL vill tona ner problemet.
– Detta är helt odramatiskt. Vi har inte haft något som helst datum när det gäller att gå i gång mot kund, vi har bara haft ”runt årsskiftet” som närmast möjliga tidpunkt, säger presschefen Björn Holmberg men medger att SL har en rad interna datum för när olika saker ska vara klara.

I förra veckan blev det klart att 2 000 testresenärer på Lidingö ska använda Access på bussarna. Totalt ska 16 000 vanliga människor testa systemet under hösten. Men det är inte deras erfarenheter som fått SL att skjuta fram utbildningen, berättar Thomas Fransson, projektledare för Access.
– Vi har lyssnat till åsikter från den personal som tidigare har utbildats och ska göra en del förbättringar av programvaran. Vi trimmar nu systemet så att det blir mer lättanvänt för de anställda hos SL och trafikentreprenörerna. Allmänheten skulle inte lida av de här problemen men det skulle ha blivit strul för personalen.

Eftersom man inte vet hur lång tid det tar att ändra systemet är inget nytt startdatum satt för utbildningen.
– Vi vill få den ganska tätt inpå lanseringen så att folk som går utbildningen verkligen minns vad de har lärt sig, säger Thomas Fransson. Han betonar att man hela tiden sagt att systemet ska rulla ut gradvis för att övergången ska bli smidig.
Installationen av all utrustning i bussar och spärrar fortsätter ostört.
Den kommer i alla fall att vara klar till slutet av oktober.