SL skjuter upp smarta kort-reform

Införandet av SL:s nya betalsystem Access med smarta kort kan försenas. Problem som upptäckts i programvaran gör att den stora utbildningssatsningen av personalen nu skjuts upp på obestämd tid.

För bara en vecka sedan presenterade SL sitt nya smarta Access-kort vid ett massmedieevenemang. ”Vi är på upploppsrakan”, sade SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm då. 1 november nämndes som ett datum då systemet skulle tas i bruk.

På torsdagen fick personalen besked om att den planerade utbildningen skjuts upp på obestämd framtid. Eftersom tusentals människor ska lära sig hantera det nya systemet skulle utbildningen rulla under sex veckor mellan 17 september och 30 oktober.

SL vill tona ner problemet.
– Detta är helt odramatiskt. Vi har inte haft något som helst datum när det gäller att gå i gång mot kund, vi har bara haft ”runt årsskiftet” som närmast möjliga tidpunkt, säger presschefen Björn Holmberg men medger att SL har en rad interna datum för när olika saker ska vara klara.

I förra veckan blev det klart att 2 000 testresenärer på Lidingö ska använda Access på bussarna. Totalt ska 16 000 vanliga människor testa systemet under hösten. Men det är inte deras erfarenheter som fått SL att skjuta fram utbildningen, berättar Thomas Fransson, projektledare för Access.
– Vi har lyssnat till åsikter från den personal som tidigare har utbildats och ska göra en del förbättringar av programvaran. Vi trimmar nu systemet så att det blir mer lättanvänt för de anställda hos SL och trafikentreprenörerna. Allmänheten skulle inte lida av de här problemen men det skulle ha blivit strul för personalen.

Eftersom man inte vet hur lång tid det tar att ändra systemet är inget nytt startdatum satt för utbildningen.
– Vi vill få den ganska tätt inpå lanseringen så att folk som går utbildningen verkligen minns vad de har lärt sig, säger Thomas Fransson. Han betonar att man hela tiden sagt att systemet ska rulla ut gradvis för att övergången ska bli smidig.
Installationen av all utrustning i bussar och spärrar fortsätter ostört.
Den kommer i alla fall att vara klar till slutet av oktober.

  • Kopiera sidans adress
Obegränsad tillgång till SvD digital – Prova gratis i en månad!

Toppnyheter just nu

Ljud och bild Webb-tv

Vann över IS: nu kan de återvända

Logga in och läs

SvD tillbringade en vecka i Kobane.

”Tigrarna” växer –
nu vässar de klorna

Sydostasien

Ledarna samlas för toppmöte.

Fritagne svensken: ”Vi mår bra”

Gisslan i Syrien sedan 2013 – har nu återförenats med sina familjer.

”Ett av de hatiska mejlen stack ut”

Karén

Vill inte ha sin sköra värld förstörd.

”Fastighetsskatten kommer inte ändras”

Andersson efter slopade amorteringskravet.

Sorgesång över den engelska överklassen

Kritikessä

"En av de mest kompletta romaner som skrivits".

”En av världens bästa tv-serier”

Bildspecial

Se bilder från inspelningen av ”Brideshead”.

Alla har vi något
skit att dras med

Berglins

Om tvånget som ökar vid motgång.

”Sverige måste nå
global spetsnivå”

BRÄNNPUNKT

I högsta grad en framtidsfråga.

Vinbranschen borde snegla på Coca cola

Mölstad

Lösningen på ett miljöproblem.

”Det är helt vanliga killar som våldtar”

Isabella Carbonell aktuell med kortfilm.

Flyktingutgift naggar bistånd

Lövin: För diskussion om hur kostnaderna kan minskas.

”Socialtjänsten nära
ett sammanbrott”

Larm

Stressen och kraven får många att sluta.

Hälsan tvingar Marit Paulsen att sluta

Lämnar politiken

”Felet är en gammal kropp.”

Bilder
<b>Sovjetisk invasion av Sverige </b> heter en nyutkommen bok som visar hur Sverige kartlades under kalla kriget. Ämnet är aktuellt – Säpo slog nyligen fast att Ryssland samlar in nya kartor över Sverige. SvD visar här ett urval av de detaljerade invasionskartorna, inklusive några missar. En av de större är den märkt objekt 243 på kartan över Fredrik Reinfeldts hemort Täby – en tunnelbanestation som inte finns, vid Tibblehallen. Planerna på en utbyggnad av t-banan till Täby förverkligades aldrig. Enligt författaren är bedömningen att offentliga handlingar ligger till grund för denna karta. ”Man tänkte sig väl kanske inte att en plan i Sverige, detta fantastiska infrastrukturland, inte skulle bli verklighet. Kanske räknade man kallt med att det kommer att bli av så det är lika bra att vi lägger in det på kartan”, säger militärhistorikern Lars Gyllenhall. <b>Nästa bild: </b>Spion eller dykare såg till att det blev rätt i Göteborg.

Sovjetisk kartfadäs förbryllar expert

Expert om sovjetiska målen i Sverige.

FOTO: SMB