Liknande system har funnits i London och andra europeiska städer under flera år. För SL:s del började planeringen i början av 2000-talet, men först nu införs de nya korten.

– Vi är på efterkälken, och det är ju synd. Det borde ha kommit mycket tidigare, säger SL:s styrelseordförande Christer G Wennerholm.

Första november 2007 nämndes som ett premiärdatum under förra året – men systemet blev inte klart i tid. Utbildningen av SL:s personal fick skjutas på framtiden, liksom startdatumet för resenärernas del.

Enligt Björn Holmberg, presschef på SL, var det brister i projektstyrningen hos en av leverantörerna som låg bakom förseningen. Kompetens saknades hos leverantören och SL tvingades köpa in från annat håll. Dessutom stötte man på problem med mjukvaran, och blev tvungen att anlita ytterligare ett företag för att finslipa datorsystemet.

Men trots de många turerna hävdar Christer G Wennerholm att förseningarna inte ätit upp några onödiga skattemedel.

– Pengarna har betalats ut först när leveransen har skett, säger han.

Sammanlagt har det nya systemet kostat runt 300 miljoner kronor.

SL Access är en del i en nationell överenskommelse mellan kollektivtrafikbolagen. Tanken är att samma system ska införas över hela landet, för att underlätta för resenärerna.

För stockholmarna är förhoppningen att de nya biljettkorten ska göra resan smidigare. Det gula kortet hålls över en blå avläsare vid spärren, och kan ligga kvar i plånboken under tiden. Systemet fungerar sedan måndagen både i tunnelbanan och på bussar.

– Vi är nöjda med att kunna sjösätta systemet, och vi hoppas att det kommer att fungera bra. Men vi inför det etappvis så att inte hela systemet är känsligt på samma gång, säger Christer G Wennerholm.

Till en början är det säsongskorten som levereras anpassade till det nya systemet. Resten av SL:s biljetter kommer att anpassas för SL Access under 2009, och i ett sista steg ska förköpsbiljetterna införlivas i maj 2010.