–Hur stavar man Nicki? frågar Mohammed Aman sin klasskamrat Natalie Besrat och trycker in namnet på tangenterna.

–Nej så stavar man inte alls! säger Natalie Besrat och de två klasskamraterna förlorar sig i en diskussion kring hur de ska skriva nästa mening.

Det är svensklektion för klass 1C på Husbygårdsskolan i västra Stockholm. I dag ska barnen återberätta den klassiska sagan om den tappade vanten som blir hem för frusna djur. Men i stället för penna och papper sitter eleverna två och två med en Ipad, läsplattan som gjort världssuccé. Här har förstaklassarna ända sedan i höstas lärt sig att skriva och läsa med hjälp av paddan i en lokal satsning på initiativ av skolledningen där årskurs 1, 4 och 7 ingår.

–Vi ville testa det här och se om det skulle ge någon utdelning i form av snabbare läsinlärning bland annat, så vi startade ett projekt vid skolstarten, säger skolans rektor Anna Söderberg.

I mars får Husby-eleverna sällskap. Då sprider Stockholms stad totalt 2300 läsplattor till kommunens skolor – en satsning för 10 miljoner kronor.

–Vi vill se om läsplattor kan förbättra kunskapsresultaten, säger skolborgarrådet Lotta Edholm (FP).

När Sollentuna kommun nyligen gick ut med idén att helt eller delvis ersätta elevernas skolböcker med läsplattor, reagerade utbildningsminister Jan Björklund starkt. ”När man uttrycker sig som att böcker tillhör forntiden och att pennan inte ska finnas, då tror jag att man är farligt ute”, sade Björklund till Dagens Nyheter.

Det var som skolpolitiker i Stockholms stad som Jan Björklund började sin politiska karriär. Men partikamraten och efterträdaren på skolborgarrådsposten Lotta Edholm ser inte någon konflikt.

–Böcker spelar en central roll. Samtidigt som fler skolor använder it har vi också fördubblat utlåningen av våra böcker i skolbiblioteken. Läsning stimulerar till läsning, säger hon.

Inte heller Husbygårdsskolans rektor Anna Söderberg tycker att läsplattan är kontroversiell.

–Det kontroversiella är om man ersätter traditionella metoder med något annat, men så har vi inte tänkt. Vi ser det här som ett komplement – jag tror aldrig att digitaliseringen kommer att slå ut penna och papper.

Parallellt med Ipad-introduktionen prövar Stockholms stad läsinlärningsmetoden ”Att skriva till läsning”, som bygger på att barnen lär sig skriva och läsa direkt på datorer. Utvärderingar har visat att elever lär sig läsa snabbare än annars.

–Om man är sex år är inte alla barn så finmotoriskt utvecklade att de kan skriva och forma bokstäver med papper och penna. Men med den här metoden börjar man med svåra ord och kan redan i ettan skriva fantastiska texter, säger Anna Söderberg.

Stadens skolor har fått ansöka om att få ta del i satsningen och den nya tekniken ska nu testas i olika typer av undervisning. I Husbygårdsskolan, där många elever börjar med ett annat modersmål än svenska, hoppas skolan att läsplattan ska ge en smidigare ingång till svenska språket.

– För vår del handlar satsningen jättemycket om att stärka språket och ordförrådet. Och vi kan redan se nu bland våra ny-anlända elever att språkutvecklingen går mycket framåt sedan i höstas.

I klassrummet där klass 1C övar stavning föredrar eleverna läsplattan framför papper och penna.

–Det är lättare att skriva med Ipad, säger Mohammed Aman.

–Och det är lättare att ändra om det blir fel, fyller Natalie Besrat i.