Stockholm har sedan 2005 kallat sig "The Capital of Scandinavia", det vill säga Skandinaviens huvudstad. Den anspråksfulla sloganen upprör Oslos turistchef Tor Sannerud, som under de senaste dagarna gått ut i norska medier och kritiserat den sju år gamla sloganen för att vara "arrogant".

– Alla tre av de skandinaviska länderna har sina egna huvudstäder. Det är inte ett särskilt ärligt påstående, jag tycker att det är på gränsen till oärlighet. Å andra sidan så har det inget direkt värde för de som läser den, säger Tor Sannerud till SvD.se.

Oslos turistchef säger själv att han är en varm anhängare av Stockholm, men att staden borde välja en slogan som bättre lyfter fram vad som är bra med huvudstaden.

– Tidigare hade Stockholm sloganen "Beauty on water". Det var ett väldigt bra uttryck, eftersom Stockholm är en vacker stad, som ligger vid vattnet, säger han.

Monica Ewert, kommunikationschef för Stockholm business region, som står bakom sloganen, säger att "The Capital of Scandinavia" tillkom efter ett två år långt strategiarbete.

– Stockholm är den största staden i Skandinavien och ligger centralt belägen. Vi har den största marknadsplatsen och ett väldigt tongivande kulturutbud, säger hon.

Ser du något provocerande med sloganen?

– Man behöver förstå att Stockholm Capital of Scandinavia även står för ett antal mer känslomässiga värderingar, allt det vackra vi ser, och vår kärlek till Stockholm, och det kanske inte framgår till 100 procent när man inte får en förklaring till hur vi tänkt, det beklagar jag, säger Monica Ewert.

Kan det inte innebära negativ reklam för Stockholm?

– Vi ser i både mätningar och rankingar hur vi går framåt. Det är vi ödmjuka och väldigt glada över. Med positionering ska man försöka bli ihågkommen, och det lyckas vi ju med.