Miljöpartiet vill ändra Stockholms slogan

Miljöpartiet i Stockholm vill byta ut sloganen "Capital of Scandinavia" till "Capital of Sweden".
– Vi har inte blivit huvudstad i Skandinavien. Det har vi inte rätt att kalla oss, säger Åke Askensten (MP).

Finansborgarrådet Sten Nordin (M) och stadsdirektör Irene Svenonius från Stockholm stad höll pressträff där man berättade om planerade arrangemang i samband med kronprinsessans bröllop i juni. Kampanjen heter 'Love 2010 Stockholm, The Capital of Scandinavia”.

Finansborgarrådet Sten Nordin (M) och stadsdirektör Irene Svenonius från Stockholm stad höll pressträff där man berättade om planerade arrangemang i samband med kronprinsessans bröllop i juni. Kampanjen heter 'Love 2010 Stockholm, The Capital of Scandinavia”.

FOTO: SCANPIX

SvD har tidigare skrivit om norsk kritik mot Stockholms slogan, "The Capital of Scandinavia".

Oslos turistchef Tor Sannerud har sagt till SvD.se att sloganen inte är sanningsenlig.

"Alla tre av de skandinaviska länderna har sina egna huvudstäder. Det är inte ett särskilt ärligt påstående, jag tycker att det är på gränsen till oärlighet. Å andra sidan så har det inget direkt värde för de som läser den", sade Tor Sannerud.

Monica Ewert, kommunikationschef för Stockholm business region, har tidigare försvarat namnvalet med Stockholms ledande position.

"Stockholm är den största staden i Skandinavien och ligger centralt belägen. Vi har den största marknadsplatsen och ett väldigt tongivande kulturutbud, säger hon", sade Monica Ewert till SvD.se.

Nu vill Miljöpartiet i Stockholm att staden ersätter sloganen. Åke Askensten (MP), som motionerat i kommunfullmäktige, tycker inte att Stockholm har rätt att kalla sig Skandinaviens huvudstad

– Vi är ganska duktiga på it, och duktiga på miljö men vi är inte så där jättebra. Vi har inte blivit huvudstad i Skandinavien. Det har vi inte rätt att kalla oss.

En mer sanningsenlig slogan vore "Capital of Sweden", säger Åke Askensten.

Askensten skriver i motionen att personer i Skandinavien förstår att påståendet inte är sant, men att många människor i andra delar av världen med begränsad kunskap om norra Europa kan luras att tro att Sverige verkligen är Skandinaviens huvudstad.

"Ett klassiskt exempel är att man förväxlar Schweiz och Sverige. Okunskapen om Skandinavien förstärks av desinformationen från Stockholm", skriver Askensten.

– Kännedomen om Sverige och Skandinavien är inte så stor som man gärna tror, och det blir mer förvirrande när man gör så här.

Är inte Capital of Sweden en ganska tråkig slogan?

– Till exempel kan man fråga stockholmarna om vad de tycker att staden ska ha för slogan. Vi har ju tidigare röstat om färgen på spårvagnarna, säger han.

  • Kopiera sidans adress
Följ händelseutvecklingen med SvD digital – Just nu 5 veckor för 50 kr!

Toppnyheter just nu

Försiktig optimism i kampen mot ebola

Flera uppmärksammade patienter tillfrisknar.

”Bolånekunder kan drabbas av ny skatt”

Chatt

SvD:s expert svarade på plånboksfrågor.

Lista: Här är skatterna som höjs

23 miljarder

Enda skattesänkningen till pensionärerna.

”Åttaåringen utsattes för massivt våld”

mord

Åtal väckt mot Karlskronaparet.

”Den här Passaten
är Volvos mardröm”

Fröbergs bilar

Provkörning av ett nytt hot.

Klarar du mattedelen på högskoleprovet?

2 dagar kvar

Kan du kvantitativa jämförelser?

Så mycket tjänar Tele2 på mobilsurf

Vill inte hamna i priskrig med konkurrenterna.

Hit reser svenskarna helst på semestern

trender

Gammal favorit på väg tillbaka.

Webb-tv

Mamma: ”Gud vad är det som händer”

Hemmasittare

Leon, 15, kan inte gå till skolan.

Detta är Europas tio värsta flygplatser

ny lista

"Sliten och varken ren eller vänlig."